Optimér jeres salgsproces med en skræddersyet konfigurator
Der er mange faser i en salgsproces. Særligt når det gælder salg af unikke produkter.
En konfigurator løser de fleste udfordringer i salgsprocessens faser. Som fx hvis I har mange produktkombinationer, der gør det umuligt for jeres kunder at visualisere, hvad de køber. Eller hvis I står med lange og tunge tilbudsprocesser, der lader potentielle kunder vente for længe på en forespørgsel.
Hvad er en konfigurator
En konfigurator er software, som gør det muligt at tilpasse eller konfigurere produkter, tjenester eller tilbud ud fra prædefinerede valg. En konfigurator kan derfor både bruges af medarbejdere og kunder alt afhængig af dens formål. Ofte omtales en konfigurator enten som en produktkonfigurator eller en salgskonfigurator. De to varianter er på mange områder ens i forhold til teknikken og har naturlige overlap, der kan integreres i samme løsning. Dog er der også væsentlige forskelle.
En produktkonfigurator gør jeres produkt håndgribeligt
Med en produktkonfigurator kan jeres kunder tilpasse et produkt eller service efter deres specifikationer og behov. Dermed bruges produktkonfiguratoren til at skabe et skræddersyet produkt eller service. For eksempel kan en kunde, der køber et køkken, bruge en produktkonfigurator til at vælge moduler, farve, greb mm.
Har I fx udfordringer med at give jeres kunder et realistisk billede på deres kommende produkt/løsning? Så kan I få gavn af en produktkonfigurator, der visualiserer deres valg såsom farve, materiale og specifikke funktioner (som oftest vises i 3D realtid).
Læs om forudsætningerne for en god start med en produktkonfigurator.
En salgskonfigurator forvandler jeres salgsproces
Med en salgskonfigurator kan I understøtte jeres sælgere med at udbygge tilbud - baseret på kundens behov og forretningens muligheder. Salgskonfiguratoren giver en hurtigere tilbudsgivning og rigtig prissætning - hver gang.
Oplever I fx, at jeres interne salgsprocesser går for langsomt, når I skal give et kundetilbud? Enten fordi jeres priser ikke ligger i faste tabeller, eller fordi afklaringen med leverancen trækker ud? Så kan en salgskonfigurator bruges til at generere øjeblikkelige tilbud, der er baseret på den rette pris og leverancemulighed.
“Min erfaring viser, at jo mere automatiseret tilbudsprocessen er, desto bedre. Vi skal bevæge os væk fra de gamle, håndholdte Excel-ark, der gør tilbudsprocesserne langsommelige og usikre, og i stedet frigøre tid til at lukke flere salg.” Kenneth Yderskov Jørgensen, Senior Account Executive i twoday.
Læs om, hvordan salgsafdelingen kan blive effektiviseret med en konfigurator.
En konfigurators fordele
For jeres produkt
- Øget kundetilfredshed
- Højere salgsvolumen
- Differentiering i markedet
- Effektiv produktion og reducerede fejl
- Bedre dataindsigt
For jeres salg
- Hurtigere tilbudsgivning
- Færre fejl
- Flere salg
- Bedre kundeservice
- Bedre dataindsigt
Beslutningsprocessen for en konfigurator
I kan gøre meget selv for at blive afklaret, om hvorvidt en konfigurator kan hjælpe jer. En mulighed er at tage udgangspunkt i modellen her. Vi kan også hjælpe jer med at facilitere processen frem mod en beslutning.
1.Kundeanalyse
Undersøg kundernes præferencer og efterspørgsel.
2. Produktgennemgang
Vurder jeres produkters kompleksitet og tilpasningsmuligheder.
3. Overblik over IT-landskab
Undersøg jeres IT-landskab og afdæk, hvilke systemer, jeres konfigurator kan integere med.
4. Afdæk behov
Hvilke arbejdsprocesser har I brug for at få automatiseret.
5. Sæt mål
Planlæg hvordan I indsamler data, der viser, om I når jeres mål.
Kom stærkt fra start med jeres konfigurator
Begynd med det væsentlige og se jeres ideer tage form med en Minimum Viable Product (MVP).
I twoday bygger vi en version af konfiguratoren, som indeholder de nødvendige funktioner for at levere værdi til jer og jeres kunder. Med en MVP-konfigurator kan I hurtigt komme på markedet og indsamle værdifuld feedback.
Gradvist og iterativt øger vi dens kompleksitet. Vi forbedrer og udvider funktionerne på baggrund af den data og feedback, I får fra kunderne.
En MVP indeholder
- En intuitiv brugergrænseflade: Brugervenligt design, der gør det nemt for jeres kunder at foretage valg.
- Tilpasningsmuligheder: Jeres kunder kan vælge at tilpasse jeres produkter med udgangspunkt i valg som farver, størrelser og funktioner.
- Realtids prisberegning: Øjeblikkelig prisvisning baseret på kundernes valg.
- Visualisering: Se en simpel visuel repræsentation af de valgte tilpasninger.
Skal vi vende, hvordan I kan få gavn af en konfigurator
Alt er nemmere, når man har prøvet det før. I twoday er vi vant til at udvikle konfiguratorer til forskellige forretningsbehov. Vi har både freelancekonsulenter og udviklere på konsulentbasis. Derudover yder vi også strategisk rådgivning, hvis I har brug for at vende jeres tanker og ideer til en konfigurator, der kan forvandle jeres salgsproces.
Kontakt mig, hvis du vil høre mere.