Skip to content

Selvom du sælger unikke løsninger, behøver det ikke tage 100 år at lave et kundetilbud 

Aug 21, 2024 8:04:55 AM Kenneth Yderskov Jørgensen

I mine mange år i salgsverdenen har jeg set utallige måder, hvorpå virksomheder angriber deres salgs- og tilbudsprocesser. For de fleste sælgere er det en tidskrævende og langtrukken proces. Efter at have talt med en kunde, skal man hjem og sammensætte den ønskede løsning, beregne de tekniske detaljer, kigge på prissætning, sikre interne godkendelser og til sidst udarbejde et stærkt tilbud, som kan vinde ordren. Det kan ofte tage både dage, uger og i nogle tilfælde endda måneder. 

Udfordringen er, at hvert trin i processen er tidskrævende og komplekst. Data, produktbeskrivelser, tekniske komponenter, referencer, økonomiske beregninger og priser skal indsamles fra forskellige systemer, hvorefter puslespillet kan begynde. Alt imens kunden venter...

 

Selvfølgelig kan salgsafdelingen være digital og effektiv 

Med andre ord kan de manuelle salgsprocesser virke som levn fra fortiden, selvom de stadig anvendes i mange salgsafdelinger i dag. Det er ærgerligt, for denne metode er både ineffektiv, usikker og ofte demotiverende for sælgerne. Forestil dig i stedet, at du kan aflevere et stærkt tilbud langt hurtigere end dine konkurrenter, samtidig med at dine sælgere får de bedste forudsætninger for at hjælpe kunderne i mål. 

Løsningen er at digitalisere og automatisere hele salgsprocessen – og dermed fjerne de tidskrævende opgaver. Det er muligt med en moderne salgskonfigurator, også kendt som CPQ (Configure, Price, Quote).

 

Hvordan en salgskonfigurator forvandler jeres salgsproces 

Jeg ser, at virksomheder, der implementerer en salgskonfigurator, oplever en markant forbedring i salgsprocessen. Både for virksomheden, sælgerne og ikke mindst kunderne. 

En salgskonfigurator er en digital løsning, der understøtter salgsprocessen fra start til slut. Den binder salgsprocessen, produktkonfigurationen og tilbudsgivningen sammen i én samlet løsning, som automatisk integreres med øvrige IT-systemer såsom ERP, CRM og PIM. 

Lad os se nærmere på nogle af fordelene ved at gå denne vej: 


 
Fordele for jeres virksomhed 

  • Effektivisering af salgsprocessen: En salgskonfigurator automatiserer sammensætningen af pris, produkt og tilbudsudarbejdelse, hvilket resulterer i hurtigere salgsprocesser og færre fejl i kundetilbuddene.  

  • Øget salg: Med en konfigurator kan jeres sælgere hurtigt generere komplekse tilbud, der imødekommer kundens specifikke behov. Det kan både føre til hurtigere salgscyklusser og øget kundetilfredshed.  

  • Bedre overblik og rapportering: En konfigurator kan integreres med CRM- og ERP-systemer, hvilket giver et klart overblik over salgsdata, kundepræferencer og produkttrends. Dette danner grundlag for præcise forudsigelser og strategiske beslutninger. 

      

Fordele for dig som sælger 

- Hurtigere tilbudsgivning og flere salg: Du kan generere et tilbud til kunden samme dag, som forespørgslen kommer. Med andre ord får du fjernet lange interne afklaringer og frigjort tid til at lukke flere salg.  
 
- Færre fejl: Hvis kunden kommer med nye ønsker, kan du med ro i sindet hurtigt tilpasse tilbuddet med konfiguratoren – velvidende at baglandet et med, og der ikke opstår fejl. 
 
- Bedre kundeservice: Set fra kundens perspektiv er der også en øget tilfredshed i at modtage et tilbud uden fejl kort tid efter, man har efterspurgt det. For ikke at tale om muligheden for hurtigt at få inkorporeret nye ønsker i tilbuddet. 

 

Bevar kreativiteten og øg effektiviteten  

Frygt ikke! En salgskonfigurator kan tilpasses, så den giver fleksibilitet i tilbudssammensætningen og sikrer, at den både er meningsfuld for sælgerne og forretningen. For eksempel kan du starte med at oprette tilbuddet i konfiguratoren, mens de sidste detaljer nemt kan tilføjes af sælgeren. 

Min erfaring viser, at jo mere automatiseret tilbudsprocessen er, desto bedre. Vi skal bevæge os væk fra de gamle, håndholdte Excel-ark, der gør tilbudsprocesserne langsommelige og usikre og i stedet frigøre tid til at lukke flere salg. 

 

 

 

Skal vi vende, hvordan I kan få gavn af en salgskonfigurator?

Kontakt mig, hvis du er nysgerrig på, hvordan I kan få glæde af en salgskonfigurator og vil høre mere om, hvordan vi gør i twoday.

 

Kenneth-Yderskov-JoergensenKenneth Yderskov Jørgensen

Senior Account Executive
Kenneth.jorgensen@twoday.com

 

 

 

Relaterede artikler