Skip to content
twoday

Standardløsning eller specialbehov – eller en mellemting?

De teknologiske muligheder er så mange, at der findes løsninger til stort set alle behov. Spørgsmålet er, hvad I kan nøjes med uden at gå på kompromis med de ting, der er vigtige. For det er typisk der, IT-investeringer risikerer at køre af sporet: Skoven af muligheder skygger for de reelle behov, og det bliver vanskeligt at bevare overblikket. Og så ender det ikke sjældent med, at virksomheden enten overinvesterer i en e-commerce platform, der har alle mulige funktioner, som aldrig bliver relevante at tage i brug, eller underinvesterer i en løsning, der hurtigt bliver utidssvarende.

Alle e-commerce projekter bør derfor begynde med en kortlægningsproces. Hvordan ser forretningen ud, hvilke markeder sælger I til (nu og i fremtiden), hvor store markedsandele er det realistisk at tage, og hvordan balancerer du dit direkte salg til slutbrugere i forhold til dit forhandlernetværk? Og er det muligt at svare på det helt store spørgsmål: Hvornår er dit e-commerce projekt overhovedet en succes – og hvordan måler vi det?

På bagkant af de refleksioner giver det så mening at gå mere lavpraktisk til værks og kigge på, hvilke integrationer det er relevante at tage højde for og så videre.

Standard har begrænsninger og fordele

Efter kortlægningen vil det stå klart, om I passer ned i en standardløsning. Standard er et ord, der vækker forskellige billeder hos forskellige mennesker – det kan enten lyde som en begrænsning eller som noget, der bare kører ud af boksen uden behov for særlige tilpasninger.

Begge dele er rigtige. En standardløsning vil i sagens natur indebære nogle begrænsninger, og hvis det alligevel er muligt at lave særlige tilpasninger, vil det ofte kræve, at armen bliver drejet om på ryggen på løsningen. Det kan lade sig gøre, men det vil typisk være besværligt – og nok også dyrt.

På den anden side vil en standardløsning i sit udgangspunkt være tilpasset de typiske behov for den type virksomheder, platformen er udviklet til, og de relevante funktioner og features kommer ud-af-boksen uden krav til eksempelvis særlige integrationer.

Fuld fleksibilitet med en skræddersyet platform

Det er også muligt at gå i den helt anden retning og vælge en løsning, der kan skræddersys til virksomhedens helt unikke behov. Både hvad angår den brugerflade, som kunden møder, og alt det, der ligger under motorhjelmen i form af produktkataloger, variantstyring, betalingsfunktioner og diverse integrationer til relevante systemer.

Den gyldne mellemvej – standard med krymmel

Det er imidlertid ikke sikkert, du behøver at vælge enten den ene eller den anden “rene” løsning. Det kan være, det oplagte valg for dig er en løsning, der er baseret på en standardplatform, men som er udbygget med specifikke funktioner og features, der dækker dine behov.

Hvilke faktorer spiller ind på dit valg af e-commerce platform?

Nu kender du – i grove træk – de tre forskellige spor, du kan vælge. Men hvad afgør, hvad du skal vælge?

Som med alle andre IT-investeringer er det en beslutning, der skal træffes i et krydsfelt af mange forskellige faktorer – herunder tidshorisont, økonomi og dit øvrige systemlandskab.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed molestie enim erat, at egestas dolor mattis pellentesque. Morbi justo ipsum, volutpat id suscipit id, luctus porta purus. Donec id fringilla dui. Ut ut placerat dolor, sit amet semper purus. Quisque aliquet nibh et feugiat faucibus. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam maximus sapien et facilisis finibus.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed molestie enim erat, at egestas dolor mattis pellentesque. Morbi justo ipsum, volutpat id suscipit id, luctus porta purus. Donec id fringilla dui. Ut ut placerat dolor, sit amet semper purus. Quisque aliquet nibh et feugiat faucibus. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam maximus sapien et facilisis finibus.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed molestie enim erat, at egestas dolor mattis pellentesque. Morbi justo ipsum, volutpat id suscipit id, luctus porta purus. Donec id fringilla dui. Ut ut placerat dolor, sit amet semper purus. Quisque aliquet nibh et feugiat faucibus. In hac habitasse platea dictumst. Aliquam maximus sapien et facilisis finibus.
This is the content

Hvilke faktorer spiller ind på dit valg af e-commerce platform?

Nu kender du – i grove træk – de tre forskellige spor, du kan vælge. Men hvad afgør, hvad du skal vælge?

Som med alle andre IT-investeringer er det en beslutning, der skal træffes i et krydsfelt af mange forskellige faktorer – herunder tidshorisont, økonomi og dit øvrige systemlandskab.

Når du have en e-commerce platform i luften, er tidshorisonten væsentlig at have for øje. Jo mere kompleks en løsning, du går med, desto længere tid tager det i sagens natur at få gjort klar. Men måske er tiden godt givet ud – i hvert fald hvis alternativet er en hurtig, men langt fra gennemtænkt løsning, som du skal bruge tid, energi og penge på at lappe på i de kommende år. Og i værste fald skrotte for så at begynde forfra.

Et af de parametre, det er vigtigt at have for øje, er antallet af transaktioner, der håndteres i e-commerce løsningen. Nogle af platformene vil være forholdsvis billige at etablere, og det månedlige gebyr være forholdsvis lavt, men til gengæld betaler du et gebyr pr. transaktion, som over tid vil medføre, at den “billige” løsning bliver den dyreste.

På samme måde kan den forkromede løsning vise sig at ende med et klassisk “gråspurve og kanoner”-scenarie, hvor du får en løsning med en enorm motorkraft og en lang række funktioner, som du aldrig kommer til at udnytte. Og set gennem de briller et alt for dyrt valg.

Næsten uanset hvor lille din virksomhed er, vil din e-commerce platform næppe være det eneste IT-system, du skal forholde dig til. Så hvordan passer den e-commerce løsning, du har planer om at investere i, til resten af din tech-stack?

Det er en ubetinget fordel for dig at have så lidt friktion mellem de forskellige systemer som overhovedet muligt, så du slipper for at bygge og siden vedligeholde et mylder af kreative integrationsløsninger, som kun få medarbejdere reelt forstår kompleksiteten af.

Én ting er de tekniske aspekter. Noget andet er samarbejdet med leverandøren, og her vil vi anbefale, at du mærker efter i maven. Ja, det er blødt og lidt fluffy, men virkeligheden er sjældent hugget i granit, og der vil bare – uanset hvor meget du forbereder dig – opstå udfordringer og skulle træffes valg i høj hastighed.

Derfor er du nødt til at vælge en leverandør, som du stoler på, og som du har lyst til at arbejde sammen med. Husk, at vi og vores konkurrenter på markedet ikke laver andet end at skrue i de her systemer, så vi kender og forstår de nuancer, der afgør, hvad der passer bedst til dit behov både nu og på sigt.

e-commerce-platform-vaelg-rigtigt

Hvor lang tid tager det at få en e-commerce løsning på vingerne?

Når du have en e-commerce platform i luften, er tidshorisonten væsentlig at have for øje. Jo mere kompleks en løsning, du går med, desto længere tid tager det i sagens natur at få gjort klar. Men måske er tiden godt givet ud – i hvert fald hvis alternativet er en hurtig, men langt fra gennemtænkt løsning, som du skal bruge tid, energi og penge på at lappe på i de kommende år. Og i værste fald skrotte for så at begynde forfra.

Hvad koster din e-commerce platform egentlig?

Et af de parametre, det er vigtigt at have for øje, er antallet af transaktioner, der håndteres i e-commerce løsningen. Nogle af platformene vil være forholdsvis billige at etablere, og det månedlige gebyr være forholdsvis lavt, men til gengæld betaler du et gebyr pr. transaktion, som over tid vil medføre, at den “billige” løsning bliver den dyreste.

På samme måde kan den forkromede løsning vise sig at ende med et klassisk “gråspurve og kanoner”-scenarie, hvor du får en løsning med en enorm motorkraft og en lang række funktioner, som du aldrig kommer til at udnytte. Og set gennem de briller et alt for dyrt valg.

e-commerce-platform-vaelg-rigtigt

Hvilke e-commerce platforme kan twoday hjælpe dig med?

I twoday er vi system-agnostikere – vi mener det alvorligt, når vi siger, at det ikke handler om, hvad vi har på hylderne, men om, hvad du har brug for.

Vi er specialiserede i forskellige platforme – primært DynamicWeb, Umbraco og Shopify – men er ikke gift med nogen.

Og skulle du forelske dig i en e-commerce platform, som vi ikke er virkelig skarpe til, sender vi dig videre til en af vores konkolleger i branchen.

E-commerce platforme som twoday hjælpe dig med

Skal vi tale om fremtidens e-commerce?

Lad os tage en snak og se, hvad der kunne være det rigtige valg, når I skal have ny e-commerce platform.

Jacob Gammelby Stenhaug

Client Director
jacob.gammelby@twoday.com
+45 27 53 00 12