Skip to content

Hvad ligger til grund for Data Operating Model?

twodays Data Operating Model er baseret på en lang række underliggende variable. Således findes der for hver af de 6 områder i modellen, en lang række specifikke spørgsmål, der er med til at kortlægge modenhed.

Denne underliggende datamodenheds-matrix har vi i twoday udarbejdet på tværs af arkitekter, udviklere og Digital Strategy-ressourcer. Det mener vi giver den mest retvisende og nuancerede vurdering.

Samtidig sikrer det også, at alle potentielle vinkler afklares – teknisk såvel som forretningsmæssigt. Samlet set danner det det bedste udgangspunkt for en rød tråd gennem værdiskabelsen.

twoday-situation-herning-18-1280

Overblik over Data Operating Model

twodays Data Operating Model består af 6 kategoriske områder, der alle har indflydelse på værdiskabelsen med data:

Business Support

Samarbejdet og processerne mellem forretningen og BI/datateamet – fra idé til produktion.

Digital Reporting

Anvendelsen af rapporter, KPI’er og insights. Tilgængelighed, data storytelling og analysemuligheder.

Strategy & Communication

Den strategiske retning med data, BI og AI. Lige fra direktionslokalet til slutbrugerne. Hvor er vi på vej hen – hvorfor – og hvordan når vi frem?

Culture and Capabilitites

Hvordan er kulturen og tilgangen til at arbejde med data, BI og AI? Herunder løbende uddannelse, innovation, forankring og samarbejde.

AI and BI development

Metoder og standarder der sikrer både kvalitet, forretningsbehov og udviklingshastighed.

Architecture

Fundamentet for hele data anvendelsen. Lige fra performance til governance.

Analyseredskab og fundament for organisering og processer

Udover at være skabelon for mange af twodays ydelser, har Data Operating Model også den fordel, at den giver et godt udgangspunkt for at udarbejde ”virksomhedsspecifikke operating models”. Det vil sige modeller for organisering og processen i og omkring dataområdet. Modeller der er specifikke for den enkelte virksomheds situation og strategi.

Ved at belyse ”hvem gør hvad, hvornår – og hvorfor?” baseret på alle værdiskabende faktorer samt styrker og svagheder skabes der et godt overblik for udarbejdelsen af netop din virksomheds operating model på dataområdet. Med dette overblik er du bedre klædt på til implementering og forankring.

Læs mere om andre ydelser inden for datastrategi

twoday-situation-copenhagen-53-800

Data Assessments og roadmaps

Assessments og roadmaps hjælper vores kunder med at få overblik overeksisterende data, BI (og evt AI) modenhed. Dette indebærer en analyse af styrker og udfordringer, samt twodays anbefalinger til hvad kunden kan gøre ved udfordringerne og hvordan. 

Læs mere her

twoday-situation-kolding-2-800

BI Business Partnering

Rådgiver, sparringspartner, driver og tovholder for/mellem data, BI og IT-afdelinger og forretningen til analyse og identifikation af behov, facilitering af workshops, udarbejdelse af prototyper, forankring etc.

Læs mere her

twoday-situation-copenhagen-45-800

Implementering og forankring

Data & AI  er vores håndværk, og implementering følger vores Solution Delivery Framework, som er udviklet på baggrund af 15+ års erfaring. Vores konsulenter kan sætte sig ind i netop din virksomhed, fordi de bestrider kompetencer i alle faser af et projekt – fra indledende analyse til design, udvikling og implementering af den færdige løsning.

Læs mere her

Vil du i gang? Det vil vi også

Gør som en lang række af landets mest ambitiøse virksomheder:
Udfyld formularen eller tag fat i Søren – så kan vi tage en god snak om jeres udfordringer og drømme.

Søren Toft Joensen

Partner & CCO
soren.joensen@twoday.com
26 30 90 01