Få en professionel B2B webshop, der understøtter kundeoplevelsen og din digitaliseringsrejse
B2B e-commerce er meget mere end en webshop
Mange sætter i dag lighedstegn mellem B2B e-commerce og en webshop. Men selvom en webshop er en stor del af en B2B e-handelsløsning, handler det om andet og meget mere end at give dine kunder en mulighed for at placere en ordre.
Det skal være lettere at være kunde hos dig end hos din konkurrent
Convenience er det primære parameter inden for B2B e-commerce. Det skal være let at være kunde hos dig – og det er et krav fra kundernes side, som kun vokser. Så hvis du er på vej til at etablere B2B e-commerce, bør dit fokus være at etablere en digital serviceplatform for dine kunder.
Her vil din webshop spille en central rolle – men den vil kun være ét af flere serviceværktøjer, du kommer til at tilbyde fremover.
Du skal i lommen på dine kunder
Dine kunder forventer digital service, og de forventer at få den dér, hvor de er – i butikken, i varevognen, på byggepladsen, eller hvor de nu engang befinder sig, når behovet for din ydelse melder sig.
Tiden, hvor dine kunder gemmer kontorarbejdet og varebestillingen til, når de kommer hjem foran computeren, er forbi; det foregår i stigende grad via mobilen, og det er du nødt til at tage højde for.
Hvis vi skal sætte det på spidsen: Det at optimere din B2B e-handelsplatform til mobiltelefonen kan være det, der får dig forrest i feltet. Men først og fremmest skal du se det som en forudsætning for overhovedet at være en del af markedet. Betydningen af velfungerende mobile serviceplatforme og apps kommer kun til at vokse.
Dine sælgere skal have en digital værktøjskasse og lære nye tricks
Hvordan er det nu med sælgere og det her med at få dem til at ændre vaner og anvende nye digitale værktøjer? Ja – det har traditionelt været en udfordring i mange brancher, men virkeligheden har indhentet den gammeldags sælger.
Den moderne sælger bruger sin tid på at sælge og pleje relationer. Og forudsætningen for det er, at han bruger minimal tid på at lave tilbud, generere prislister og lede efter materialer. Alle de rutineprægede opgaver, som i dag kan løses af digitale værktøjer. Ligesom det øgede fokus på mobile platforme er det her ikke et spørgsmål om, hvorvidt I skal i gang eller ej – det er en nødvendighed for at holde sig i live.
Din organisation skal være meget mere effektiv
B2B e-commerce handler i høj grad om at øge effektiviteten ved at få både kunder og sælgere til at betjene sig selv ved at automatisere triste, tidskrævende og manuelle processer. Det handler om at skabe tid og plads til den digitalisering, som du står overfor. En digitalisering, som i dag kan synes umulig, fordi du ikke har tiden til at gennemføre den.
Så hvad siger du til, at vi gør det let at være kunde? Og til at komme i lommen på dine kunder, at lære dine sælgere nye tricks og samtidig skabe den tid, du skal bruge for at komme forrest i det digitale kapløb?
De fire værktøjer i din B2B værktøjskasse
1. B2B webshop
Dine kunder ønsker at betjene sig selv hurtigt, og når de har tid. Du giver dem en personlig og brugervenlig webshop med netop deres sortiment, priser og rabatter. De kvitterer med selvbetjening.
- Individuelle sortimenter og priser
- Hurtig genbestilling
- Projektkøb
- Kvikbestilling via Excel og varenummer
2. Kundeportal
Dine kunder skal betjene sig selv digitalt frem for at kontakte dit salgskontor, bogholderi eller marketingafdeling. Dine kunder oplever øget digital service og bliver mere loyale – og du sparer tid.
- Downloads
- Mine ordrer
- Mine leverancer
- Faktura, kreditnota og kontoudtog
3. Sælgerportal
Nu er tiden kommet til for alvor at indarbejde det digitale servicecenter hos din salgsafdeling. Vi tager fat i de to centrale dele af en sælgers hverdag: kundemødet og tilbudsgivning.
- Log ind som kunde
- Generér prislister
- Generér tilbud
- Godkendelses-workflow
4. Automatisk print
Vi eliminerer de manuelle og ineffektive processer, som stjæler tiden og motivationen i din marketingafdeling.
- Prislister
- Produktblade
- Kataloger
- Inspiration
twoday er markedets største og mest kompetente forhandler af DynamicWeb
I twoday har vi altid haft en speciel kærlighed til DynamicWeb. Det har vi, fordi suiten med PIM, e-commerce og CMS giver vores kunder én samlet platform, hvor de har alle de værktøjer, de skal bruge.
Marketing kan dermed fokusere på dette ene værktøj i hverdagen, og hvis der er noget galt, er der kun én leverandør at ringe til: twoday.
Umbraco-partner fra øverste hylde
twoday står i en unik position til at hjælpe dig med at udleve dine e-handelsambitioner med Umbraco. Vendr, som er blevet en integreret del af Umbraco, er nemlig oprindeligt udviklet af en gruppe ekstremt dygtige Umbraco-folk, som i dag sidder i twoday.
Samtidig er vi partner med Struct og kan derfor tilbyde hele Umbraco-suiten til e-commerce.
Læs mere om Umbraco her
Vi kender begge verdener og hjælper dig med at vælge den rette platform.
Kan du bruge +2.700 specialister?
I twoday er vi mere end 2.700 kolleger på tværs af Norden og 1.000 i Danmark – og mange af os arbejder med strategi, kreativitet, digitalisering og marketing.
Vi er specialister, der sidder sammen, snakker sammen og synes, det er fedt at drive din forretning i samme retning.
Hvis du synes, det lyder som en god idé, kan det være, vi skal ha’ en snak?
Skyd genvej med vores gennemtestede designsystem
Vellykket B2B e-commerce bygger ofte på nogle af de samme principper og funktioner. Vi tror på genbrug og effektivitet. Derfor har vi samlet vores bedste arbejde i et designsystem. Det betyder, at vi starter dit projekt ovenpå den viden, vi har akkumuleret de sidste 20 år. I et værktøj hvor vi effektivt skaber et solidt fundament for din unikke løsning.
Du kan være i luften om 100 dage
Vi har forfinet vores proces og arbejdsmetoder i samarbejde med mere end 500 kunder. Samtidig har vi mere end 20 års erfaring, og derfor kan vi love dig minimal risiko, minimal pris og minimalt tidsspilde. Men vil du stige af undervejs, så gør du det. Vi vil have glade kunder — ikke låste kunder. Processen ser typisk sådan ud:
Fase 1 · 10 dage
Strategi og planlægning
Sammen laver vi en køreplan for, hvordan du får succes med e-commerce: Hvilke mål du vil nå, hvem har ansvar for hvad, og hvad koster det at komme i mål?
Fase 2 · 10 dage
Udvikling af prototype
Vi bygger en funktionel prototype af den endelige B2B-webshop, så du kan se og prøve, hvad du får, før du vælger os.
Fase 3 · 80 dage
Design og produktion
Vi designer, udvikler, integrerer, tester og meget mere sammen med dig og din ERP-partner.
Fase 4 · Løbende
Markedsføring og optimering
Vi skaffer den rigtige trafik og hjælper dig med at få fuldt afkast af din e-handelsinvestering. Uge for uge. Måned for måned.
Undgå at blive overhalet indenom af dine konkurrenter – optimér din B2B-webshop kontinuerligt
Du har etableret en B2B-webshop, men hvordan sikrer du, at du følger med tiden, markedet, konkurrenterne og ikke mindst dine kunders forventninger?
B2B e-commerce er på ingen måde statisk – det er et område, der udvikler sig hurtigere end nogensinde før. Og det betyder, at du er nødt til at sikre en kontinuerlig udvikling af din løsning.
Ved at optimere din webshop løbende sikrer du, at du fortsat imødekommer dine kunders ønsker og behov, og du undgår at tabe terræn til konkurrenterne. Skal vi hjælpe dig med at overgå dine kunders forventninger og gøre dine konkurrenter misundelige?
Cases
Nogle af de virksomheder, vi har hjulpet med succesfulde e-handelsløsninger
71 % af danske B2B-indkøbere vil helst købe online - er du gearet til det?
Hvis du giver Jacob 10 minutter af din tid, så forklarer han, hvordan du kan få en professionel B2B webshop — uden at blive drænet for tid, penge og energi.
Jacob Gammelby Stenhaug
Client Director
jacob.gammelby@twoday.com
+45 27 53 00 12
Kilde: "B2B e-commerce analyse", Dansk Industri, 2024.