Skip to content
twoday

Hvad er Headless CMS?

Headless CMS er et alternativ til traditionelle CMS-systemer, hvor frontend og backend er koblet sammen og er afhængige af hinanden for eksempelvis at kunne vise dit indhold til en bruger på dit website. 

Backenden er motoren i CMS’et, hvor du opretter, administrerer og lagrer dit indhold. Frontenden er det lag, dine brugere ser – her præsenteres alt det data, som er forankret i backenden. 

I et Headless CMS er frontenden og backenden koblet fra hinanden. Det vil sige, at du kan sende data fra din backend til flere forskellige frontends – du kan simpelthen kode forskellige skabeloner til visning af dit indhold.

Hvad er fordelen ved Headless CMS?

Det er ikke givet, at Headless CMS er det rette valg for netop din virksomhed. Det afhænger fuldstændig af jeres – og jeres brugeres – behov.  

Hvis jeres website er enkelt, kan et traditionelt CMS være den helt rigtige løsning. Men i takt med, at brugerne bliver mere digitalt krævende og bruger forskellige digitale kanaler, skærper det de tekniske krav til dit CMS – og her kan Headless CMS være den rigtige løsning. 

Der er en række fordele ved Headless CMS:

Mere fleksibilitet

Headless CMS giver dig en mere fleksibel IT-arkitektur, hvor du har frihed til at vælge komponenter, systemer og mikroservices, som giver værdi til din løsning. Du er nemlig ikke låst til at bruge de værktøjer og teknologier, der findes i et All-in-One CMS, men kan implementere Best-of-breed løsninger.

Nemt at skalere

Headless CMS gør det nemt at skalere og tilpasse løsningen i takt med, at forretningen vokser og udvikler sig. Du kan hurtigt opgradere eller udskifte enkeltkomponenter og dermed hurtigt imødekomme nye digitale trends – alt sammen uden at skulle skifte hele din løsning.

Bedre digital oplevelse

Med Headless CMS kan du effektivt opbygge en stærk omnichannel-oplevelse, som leverer værdi til dine brugere på tværs af kanaler og enheder. Alle kanaler bliver den bedste version af sig selv – og dit arbejde er nemt.

Bedre redaktøroplevelse

I et Headless CMS er dine redaktører ikke nødt til at lave forskellige versioner af det samme indhold til forskellige enheder – systemet sørger for at tilpasse hver enkelt frontend-template, så indholdet vises korrekt. Det giver en bedre brugeroplevelse – og sparer redaktøren tid.

Data samlet i én content-hub

I et Headless CMS er der kun én version af dit indhold. Den version bruges af alle de frontends, du har – og dem, der måske kommer til med tiden. Det gør opgaven med at redigere og opdatere indhold nemt – arbejd ét sted og se det slå igennem på tværs af kanaler.

Hurtigere time-to-market

I og med at indhold og data kun ligger ét sted, har alle afdelinger adgang til de samme opdaterede informationer, så alle kan arbejde parallelt. Det minimerer risikoen for versions-forvirring og giver hurtigere time-to-market.

Hvordan fungerer Headless CMS?

Når du arbejder med Headless CMS, skal du lidt forsimplet kun forholde dig til backend-delen. Altså fokusere på, hvor du vil opbevare og redigere dit indhold og data.  

Som redaktør skal man kun koncentrere sig om data og content uden at bekymre sig om, hvordan det bliver fremstillet på forskellige platforme. Det bliver nemlig tilpasset efterfølgende med kodning og en frontend-template til den kanal eller enhed, hvor det skal vises. 

Det kan lade sig gøre, fordi Headless CMS bygger på Gartners Pace Layered Architecture-princip, som kort fortalt tager udgangspunkt i at kunne designe en IT-arkitektur, der understøtter ændringer i forretningen på en måde, så drift og innovation følges ad. 

twoday forklarer hvordan headless CMS fungerer

Gartner’s Pace Layered Architecture er opdelt i 3 dele:

Systems of records

Her opbevares alle dine kritiske master data og kernetransaktioner. Det kan f.eks. være dine produktdata fra PIM-systemet og kundedata, lagerdata og transaktionsdata i dit ERP-system. Tænk på dette lager som fundamentet i din IT-arkitektur.

I dette lag udskiftes systemer sjældent og fungerer som forretningskritiske data-maskiner i din IT-arkitektur.

Systems of differentiation

I midten af arkitekturen ligger alle SaaS-applikationerne (Software as a Service) og andre mikroservices, som har unikke funktioner og egenskaber. De sammensættes efter Best of breed-princippet, så forretningen kan få mest muligt værdi ud af dem.

I dette lag udskiftes systemer oftere end dem i System of records-laget, men der går stadigvæk mange år. Typisk udskiftes sådan et system eller mikroservice, hvis forretningen laver større ændringer i forretningsstrategien

Systems of innovation

I toppen arkitekturen ligger de kundefokuserede-systemer. Det er her, hvor virksomheden tilbyder innovative måder for brugeren at interagere med dem på. Her udforskes typiske nye forretningsmodeller, som er med til at differentiere virksomheden fra konkurrenterne.

Det er f.eks. her, hvor virksomheden kan tilbyde brugerne flere forskellige måder at interagere på - på en traditionel www-webshop, en app eller via shop displays i en fysisk butik.

I det sidste lag udskiftes systemer oftere for at kunne imødekomme brugernes behov, når de benytter digitale services og kanaler.

I et Headless CMS-setup bliver frontend og backend bundet sammen af API’er, som er interfaces, der binder data og indhold fra backenden sammen med “hovederne” – altså de forskellige brugerflader. 

Den tilgang giver frontend-udviklerne mere frihed, da de dermed kan kode og designe i deres foretrukne kodesprog uden at være bundet af backend-teknologien. Det giver alt andet lige bedre frontend-oplevelser til brugerne på tværs af digitale kanaler og enheder. 

Hvem er Headless CMS mest relevant for

Som med alle andre IT-relaterede spørgsmål er Headless CMS ikke nødvendigvis det rette valg for alle. Men hvis din virksomhed er til stede på forskellige kanaler og platforme, og hvis I har (eller har planer om at lægge) en omnichannel-strategi, vil Headless CMS i mange tilfælde være det rette valg. 

Har du spørgsmål til Headless CMS

Kontakt Tobias Høstkan I sammen kigge nærmere på, om Headless CMS er den rigtige løsninger for jer. 

Tobias Høst

Head of Aarhus / Seniorkonsulent
+45 20 81 91 01
tobias.host@twoday.com