
Vækst dit salg uden at ansætte flere folk – få det optimale ud af Business Central
Har du implementeret Business Central i din forretning?
Så har du nok allerede oplevet, at din hverdag er blevet lettere i flere dele af forretningen. Men faktisk er der meget mere værdi at hente for dit indkøb, dit salg, din kundeservice og din marketing.
Business Central giver dig et langt stærkere afsæt for at arbejde med andre systemer. Dels fordi integrationsværktøjerne er blevet rigtig gode – dels fordi flere platforme har etableret standarder for integration med Business Central. Så nu flyder data sikkert og uden de store omkostninger.
Her får du 4 konkrete bud på, hvordan du med afsæt i Business Central kan automatisere og optimere processer i din forretning.
Automatisér produktoprettelsen og aflast din indkøbsafdeling
Bruger du alt for meget tid på at håndtere produktdata fra dine leverandører? Hvad nu, hvis du kunne delegere opgaven til dine leverandører og frigøre din tid i din indkøbsafdeling? Eller endnu bedre: Automatisere processen og undgå det store tastearbejde?
I en vækstsituation vokser opgaven omkring onboarding af produktdata.
- Sortimentsudvidelse med flere produkter fra flere leverandører
- Voksende krav til både omfang og kvaliteten i data
- Øget pres for at få data hurtigt ud i kanalerne
- Datakrav fra europæisk lovgivning
Alt sammen faktorer, som betyder, at din indkøbsafdeling enten skal tilføres ressourcer eller automatiseres. Hvilken vej foretrækker du?
Er du på vej ind i et Business Central-projekt, står du i en gunstig position for at ændre og effektivisere processerne i din forretning. Her vil det være værd at overveje, hvordan du i fremtiden vil håndtere produktoprettelsen, og om den bør begynde i dit ERP-system. Flere og flere vælger at starte processen i et PIM-system – og det er der gode grunde til. Dem vender vi tilbage til lige om lidt.

Frigør ressourcer i Marketing med automatisering
I dag bliver mellem 25 % og 50 % af tiden i en marketingafdeling brugt på manuelle processer, som ellers let kan automatiseres.
Tænk bare på følgende opgaver, som er hverdagskost i langt de fleste virksomheder:
- Produktion og vedligehold af kataloger og datablade
- Opdatering af prislister
- Håndtering af billeder og produktinformation til samhandelspartnere
Hver og én vigtige og forretningskritiske opgaver, som ikke må undervurderes – men også opgaver, som lige så godt kan automatiseres med flere fordele til følge.
For udover, at du alt andet lige reducerer risikoen for manuelle fejl, kan du spare meget store mængder tid. Tid, som kan bruges på marketingopgaver, der sætter marketingafdelingen i stand til i endnu højere grad at gøre det, den er sat i verden for: Nemlig at understøtte salgsafdelingen.

Løsningen ligger ofte i et PIM-system
Vejen til effektivisering ligger i et PIM-system, hvor du samler alle de produktdata, du skal bruge. Når der er styr på data, har du det værktøj, du skal bruge for at minimere det manuelle arbejde og frigøre ressourcer til de mere kreative og innovative opgaver, der udvikler forretningen.
Hvis du allerede har investeret i Business Central, er udgangspunktet godt – så er meget af forberedelsen klaret for dig, da integrationen mellem eksempelvis DynamicWeb PIM og Business Central kører glat.
Reducér de manuelle processer i Kundeservice
Kundeservice-funktionen bliver mange steder stadig løst på analog vis. Det ærgerlige ved det er, at det lægger beslag på rigtig meget tid. Det gode er til gengæld, at potentialet ved en digitalisering er virkelig stort – vi har set virksomheder hente op mod 60 % effektivisering.
De største tidsrøvere i Kundeservice er typisk:
- Dialog med kunder på telefon, mail eller chat
- Manuel indtastning af ordrer fra mindre og mellemstore kunder
- Håndtering af returordrer
Det kan løses på forskellige måder. I mange tilfælde vil det – et langt stykke ad vejen – kunne klares med en B2B webshop, som automatiserer forskellige processer. Men en B2B webshop er mere og andet end bare et sted, hvor en kunde placerer en ordre. Det er også en kundeportal, en sælgerportal og en portal, der smidiggør eller helt eliminerer mange af de processer, som i dag lægger beslag på en masse tid i både Kundeservice, Marketing og Salg.
Hvis Business Central allerede er en del af jeres IT-setup, er I godt på vej – Business Central er forberedt på integrationer, der kan sikre, at opgaven bliver løst.

Giv din salgsafdeling digitale våben og vind terræn
Hvis du har sælgere i marken, så kender du omkostningen ved kvalificeret og personligt salg. Det er dyrt, og det skaber stor afhængighed af enkeltpersoner. Har man prøvet at miste en dygtig og rutineret sælger, hvis kundekartotek primært har ligget i vedkommendes hukommelse, ved man, hvor stor udfordringen er.
Samtidig er det dyrt og tidskrævende at onboarde en ny sælger, som i øvrigt skal bruge måske 30 % af sin tid på manuelle opgaver, der ellers let kan automatiseres med digitale værktøjer.
I Salg bliver der typisk brugt virkelig meget tid på:
- Udarbejdelse af tilbud.
- Udarbejdelse af prospekter og inspirationsoplæg
- Fremsendelse af materialer og dokumentation.

Processen fra ‘øøøh’ til ‘aaah’
1.
Indsigt
Vi skal forstå din forretning, dit marked og dine målgrupper. Derfor afholder vi en eller flere workshops. Vi vil også meget gerne tale med din virksomheds kunder. Arbejdet giver grundlag for det videre arbejde.
2.
Strategi
Vi definerer og samler din virksomheds brand position, brand promise og value propositions i et strategisk brandhus. Det sikrer, at kommunikationen peger i den samme retning og bygger på de samme argumenter.
3.
Identitet
Vi udvikler din virksomheds nye brandidentitet, der giver særkende og hjælper med at indtage den ideelle position i markedet. Arbejdet inkluderer både visuelle og skriftlige elementer – fx logo, formsprog, kernefortælling og nøglebudskaber.
4.
Aktivering
Den nye brandidentitet er fundamentet for al din virksomheds kommunikation. Lige fra websitet og marketingkampagner til udvikling af PPT-præsentationer og varekort i webshoppen. Med mere end 100 specialister kan vi hjælpe med at implementere og aktivere arbejdet på tværs af de elementer, du ønsker.
Kunderne elsker brands med god skrivestil
Lyder din virksomhed som dine største konkurrenter? Det gør de fleste – og det er et stort problem, hvis du ønsker at blive genkendt, husket og valgt af kunderne. Skal vi skille og skrive dig ud fra mængden?


Brandoplægget er ikke målstregen – det er startlinjen
Din virksomheds brandidentitet – hvordan I ser ud og taler – danner udgangspunkt for alt dit arbejde. Lige fra websitet til annoncer og messematerialer.
Det er derfor afgørende at have et udtryk, som matcher din virksomhedsprofil og din målgruppes forventninger og behov. Hvis ikke du har det, risikerer alt dit gode arbejde at ramme skævt.
Når du har fået udviklet din virksomheds nye brandidentitet, er det derfor ikke målstregen, men startlinjen for al din fremtidige marketing.


Det starter med Business Central, men det er kun begyndelsen
Der er altså forskellige steder at sætte ind afhængig af, hvor vi finder de største besparelser (eller lavest hængende frugter). Det gode er, at du med Business Central giver dig selv det bedste fundament for at starte din effektivisering.
Vi hjælper meget gerne undervejs i processen, ligesom også er klar på en indledende snak om, hvilke muligheder der er for netop jeres virksomhed.