Selvbetjeningsportal – fordele for både køber og sælger
Nogle ting er så oplagte, at de færreste tænker over dem. Eksempelvis at vi alle benytter os af selvbetjeningsløsninger hver eneste dag – helt uden at involvere andre mennesker.
Det sker, når vi som privatpersoner logger på mit.dk, på netbanken og et utal af andre digitale tjenester – fra bestilling af måltidskasser og kaffekapsler over køb af koncertbilletter og opfyldning af Rejsekortet til booking af en tandlægetid.
Men selvbetjeningsportaler er også relevante i en B2B-kontekst – og selvbetjening er en oplagt vej til at optimere både kundetilfredsheden og bundlinjen.
Kunderne vil selv
Hvorfor overhovedet bruge energi på at forholde sig til online portaler – er det relevant, og kan du ikke bare fortsætte med det, du gør i dag?
Svaret på det sidste spørgsmål er: Måske.
Det er ikke nødvendigvis en brændende platform at gøre noget her og nu, men faktum er, at alle tendenser peger i retning af digital selvbetjening. Ikke mindst fordi det offentlige går forrest i digitaliseringen – og befolkningen følger med.
Den digitale dialog mellem myndigheder og borgere er omtrent tre gange højere end EU-gennemsnittet, og vi er derfor vant til, at meget kan ordnes foran skærmen, når det passer os.
Så selvom implementering af selvbetjeningsportaler i din B2B-forretning ikke nødvendigvis står øverst på din dagsorden, banker digitaliseringen på – og udviklingen går kun i én retning.
Vi danskere er ikke alene. Der er masser af undersøgelser, der viser, at selvbetjeningsportaler vinder frem overalt, og der mangler ikke tal til at understøtte tendensen:
88%
af amerikanerne forventer at kunne bruge en selvbetjeningsportal
40%
foretrækker at bruge selvbetjeningsløsninger fremfor at tale med et menneske.
73%
foretrækker at bruge virksomheders website i stedet for sociale medier, SMS-services og live chat.
Med andre ord: Kunderne vil selv. Men giver du dem lov?
Data giver indsigt for alle
Én ting er service-aspektet – det er åbenlyst positivt, at dine kunder kan betjene sig selv, når og hvor de vil. Noget andet er, at en selvbetjeningsportal giver nogle håndgribelige fordele for både dine kunder og for dig. Og de fordele er forankret i data.
Set fra kundens perspektiv giver dataopsamlingen en lang række fordele, når det kommer til at sikre den rette leverance på det rette tidspunkt.
Når dine IT-systemer ved, at en kundes forbrugsmønster følger en bestemt cyklus, kan processerne automatiseres, så kunden bliver tilbudt de rigtige produkter eller services på de rigtige tidspunkter – uanset om de køber brændstof, software, servicering af en bilflåde eller noget helt fjerde. Det sparer din kunde en masse ressourcer.
Set fra dit perspektiv automatiserer du store dele af dit salgsapparat, og du mindsker risikoen for at glemme en kunde eller give en dårlig købsoplevelse.
Optimér muligheden for mer- og krydssalg
En databaseret og automatiseret tilgang til salg giver desuden en mulighed for at øge mer- og krydssalg. I mange B2B-virksomheder er en stor del af salget drevet af garvede sælgere, som trækker på mange års erfaring og gode forbindelse.
Det har uden tvivl en stor værdi, men det giver samtidig en sårbarhed – hvad sker der, hvis sælgeren finder et nyt job? Og hvad sker der, hvis vanens magt bliver så stor, at din sælger godt nok sælger det, han plejer, til dem, han plejer at sælge til, men glemmer at se mulighederne for at sælge noget andet eller noget mere?
Med en databaseret tilgang får du et indblik i dine kunders købsrejse, og det giver mulighed for at systematisere og automatisere produktanbefalinger og services på det rette tidspunkt.
Selvbetjeningsportaler er omkostningseffektive
Kunden har altid ret, og det bør altid være kundens købsoplevelse, der er i centrum. Og så er det jo heldigt, at køber og sælger ofte har sammenfaldende interesser.
En fordel ved selvbetjeningsportaler er, at selvom der er udgifter forbundet med udvikling og implementering, vil intelligente løsninger altid betale sig hjem over tid – og mere end det.
Selvbetjeningsportaler er omkostningseffektive, fordi de løser en del af de opgaver, som dine medarbejdere i dag bruger tid på. Alt fra besvarelser på kundehenvendelser over ordremodtagelser til ordredokumenter og produktdokumentation kan klares uden menneskelig indblanding, og det nedbringer omkostningerne – og kan enten give kunden en lavere pris, et større udvalg eller lignende.
Gør det nemt at visualisere jeres produkt
Har I udfordringer med at give jeres kunder et realistisk billede af jeres produkter?
Så kan en produktkonfigurator være løsningen. Med en produktkonfigurator kan jeres kunder visualisere deres valg – som farve, materiale og specifikke funktioner – ofte i 3D og i realtid. På den måde kan I forbedre kundeoplevelsen og sikre, at deres valg bliver tydeligt præsenteret.
Få løst de trivielle opgaver og hold dine medarbejdere glade
Det er imidlertid ikke kun dine kunder og din økonomidirektør, der kan klappe i hænderne over fordelene ved selvbetjeningsportaler. Det kan du og din medarbejderstab også.
Selvbetjeningsløsninger er skabt til at håndtere de processer, hvor mennesket kan undværes – altså de trivielle og rutineprægede opgaver. Med en selvbetjeningsportal slipper medarbejdere for at udføre disse opgaver og kan i stedet koncentrere sig om de arbejdsopgaver, der giver mening og er motiverende.
Lykkes du med det, mindsker du medarbejderchurn, hvilket er en enorm fordel i en tid, hvor ikke mindst veluddannede eller erfarne medarbejdere kan være vanskelige at finde.
Hvordan kan twoday hjælpe dig med selvbetjeningsportaler?
I twoday har vi den fordel, at vi dækker den digitale sfære fra A til Z. Vi er 2.700 specialister, som hver dag arbejder med softwareudvikling, data- og analyseløsninger, konsulentydelser og skræddersyede applikationer til både den private og den offentlige sektor.
Det handler bare ikke om os, men om dig – og dine helt konkrete behov.
Lad os tage en snak og se, hvilke selvbetjeningsløsninger der kunne være relevante for jer.