Prislister, kataloger og datasheets – helt automatisk. Lyder det som en god ide?
Udarbejdelsen af datasheets, kataloger og ikke mindst prislister fylder stadig meget, og det vil også i det kommende årti være en opgave, som de fleste B2B-forretninger skal forholde sig til.
Automatisering af print er derfor et af de områder, hvor du lettest kan effektivisere din forretning.
Opgaven vokser
Egentligt skulle man tro, at digitaliseringen ville mindste behovet for print. Og det gør den faktisk også.
Men samtidig er der en række faktorer, som gør, at mange kommer til at se et øget behov i de kommende år. Stigende eksport til markeder, som ikke er digitale, svingende priser og ønske til mere individualisering er blot 3 af disse faktorer.
Behovet vokser - så du skal beslutte, om dine omkostninger skal følge trop.
Automatisering - et naturligt skridt i din digitalisering
Automatisering af dit print er på mange måder et naturligt først skridt ind i din digitalisering, og det er ofte en af de første indsatser, vi kaster os over. Den største barriere for digitaliseringen er manglen på tid i din organisation.
At fjerne nogle af de største tidsslugere i din forretning skaber det overskud, du skal bruge for effektivt at kunne eksekvere på en digitaliseringsplan.
3 opgaver som stjæler tiden hos din marketingafdeling
I snart 15 år har jeg spurgt virksomheder, hvilke opgaver der fylder mest hos dem.
Svaret er altid
- Datasheets
- Produktkataloget
- Prislister
Hvis du stadig skaber datasheets, kataloger og prislister manuelt, koster det rigtigt mange timer i din organisation. Det stjæler den tid, som din marketingafdeling skal bruge for understøtte digitaliseringen af dit salg og din kommunikation.
Opgaven skal automatiseres, så du får frigivet tid og ressourcer til de indsatser, der skal til for at flytte forretningen.
Tre metoder til automatisering af prislister, datasheets og kataloger
Twoday tilbyder en bred palette af muligheder for automatisering. Her får du et hurtigt indblik i den værktøjskasse, vi arbejder med.
EasyCatalog
Hvis din marketingafdeling arbejder med InDesign til at håndtere jeres kataloger og publikationer, er EasyCatalog en nærliggende vej til automatisering af print. EasyCatalog er et plugin til InDesign, som stiller data til rådighed for programmet.
En løsning med EasyCatalog består af følgende:
- Katalog-datafeed: Et feed med de data, der skal bruges i kataloget.
- EasyCatalog-panel: Et panel med adgang til dine data inde i InDesign.
- Skabeloner. De templates, der skal til for at skabe kataloget.
Med disse tre elementer er du klar til at lave kataloger. Hvis du har gode data og en enkel skabelon, kan det ske helt automatisk. Har du brug for en høj grad af grafisk frihed, kan du nøjes med at automatisere dele af dit katalog og blot skabe resten i InDesign, som du plejer. Det er helt op til dig.
PIM-rapportgenerator
Med PIM får du adgang til stærke muligheder for automatisering af print. Flere PIM-systemer indeholder en rapportgenerator, hvor du kan bygge avancerede skabeloner for din publikationer.
Her kan du lave prislister, datasheets og kataloger. Dog er grundreglen, at disse værktøjer er stærkest, hvis du kan lave en meget entydig skabelon for dit print. Et af de stærkeste værktøjer er Perfions rapportgenerator. Men du finder også rapport værktøjer i eks. Dynamicweb.
Print On demand
Her er der tale om en fuldautomatisk selvbetjeningsløsning, hvor dine kunder eller din salgsafdeling selv genererer print on demand.
Et simpelt eksempel er muligheden for at generere et datasheet direkte fra din webshop.
Men den helt store værdi ligger ofte i de personlige publikationer såsom en prisliste. Her kan dine sælgere generere en frisk prisliste inden et kundebesøg eller et hurtigt inspirationskatalog i forlængelse af et kundemøde.
Det kan betale sig at automatisere print
Hvis du gør det samlede regnestykke op, vil det stå klart, at den tid, I bruger på manuel produktion af datasheets, kataloger og prislister, løber op. Og det koster svimlende summer. Automatiseringen vil ofte kunne betale sig selv allerede det første år.
Er du i tvivl, så brug et par timer til at danne dig et overblik over, hvad dine folk bruger deres tid på. Regn lidt på det. Så får du hurtigt et indblik i din omkostning.
Vil du også have frigivet tid og automatiseret dine opgaver?
Jeg kan næsten garantere, at din businesscase ser god ud. Giv mig et kald – så kan jeg hurtigt give dig et billede af, hvilke indsatser og investeringer du står overfor.