Skip to content

Arbejd strategisk med din online annoncering

Den digitale verden udvikler sig konstant, og gårsdagens taktikker kan være stort set ubrugelige i morgen. Netop derfor er det afgørende, at du arbejder strategisk med din online-annoncering. Ellers risikerer du, at dit annoncebudget vokser, mens effekten falder.

Nøglerne til effektiv online annoncering er det rette kanal-mix kombineret med et skarpt fokus på kunderejsen.

Platformene kommer i anden række

Online annoncering tager ofte udgangspunkt i en eller flere bestemte platforme, og det er en fejl. For selve platformen er – sat på spidsen – ikke vigtig. Forskellige sociale platforme som LinkedIn, Meta (facebook), Instagram, Pinterest og TikTok samt søgeplatforme som Google og Bing har forskellige særkender, styrker og svagheder, men det er ikke platformene, der er vigtige.

Det vigtige er din målgruppe.

kollegaer snakker brug af platforme til den rette målgruppe

Forstå kunderejsen

Når du skal ramme din målgruppe, er det helt afgørende, at du i stedet for at tage udgangspunkt i, at du vil sælge noget, i stedet fokuserer på, at nogen vil købe noget. Det er selvfølgelig to sider af samme sag, men det er kundens behov og købsparathed, der er afgørende.

Kunderejsen er ofte ganske kompleks, men når vi arbejder med leadgenerering, fokuserer vi på følgende tre stadier – opmærksomhed, overvejelse og beslutning.

infografik-tragt-kunderejse

Når du skal ramme din målgruppe, skal du ramme brugerne med de rigtige budskaber på de rigtige steder i deres købsrejse. Og her kommer dine platforms- og kanalvalg i spil.

Dine kunde har vidt forskellige behov – erkendte og uerkendte – i de forskellige faser. Og derfor er det meget forskellige budskaber, du skal ramme dem med.

  • I toppen af tragten finder du opmærksomhedsfasen, hvor brugeren reflekterer over, at hun har et behov.
  • I midten af tragten overvejer brugeren, hvad der kan hjælpe hende med at løse udfordringen.
  • Og i bunden af tragten skal hun beslutte sig for, hvem hun skal vælge til opgaven.

Helt overordnet er det vigtigt, at dine brugere ved, hvem du er, og hvad du står for. Du skal ligge top of mind inden for dit felt, så uanset hvor i tragten, din bruger befinder sig, bør du prøve at etablere dig som en aktør, der er relevant. Det gør du bedst med en bred og kontinuerlig brandingindsats, der kører uafhængigt af øvrige marketing- og annonceringstiltag.

Vælg det rette kanal-mix

Sådan ser teorien ud – men hvordan arbejder du med det i praksis?

Du begynder med at vælge en samarbejdspartner, der har dyb indsigt i både platforme, kanaler, kunderejsen og alle de andre aspekter, der er vigtige for din markedsføring.

Og så lægger i sammen en strategi for, hvilke kanaler der skal i spil i hvilke faser af kunderejsen. Hvor I processen skal I fx satse på LinkedIn-opslag, som er forholdsvis dyre, men som til gengæld kan målrettes temmelig specifikt? Og hvilken slags content har I, som I kan bruge for at ramme lige præcis jeres målgruppe på de platforme og via de kanaler, som de bruger?

personer snakker om det rette kanal-mix

Organisk eller paid – hvad skal du vælge?

Vi er nødt til at dvæle lidt ved begreberne organisk og paid, for vi oplever, at en del virksomheder har lidt vanskeligt ved at sondre mellem dem. Og det kan vi godt forstå, for marketingverdenen mangler ikke ligefrem ord, man kan fare vild i.

Organisk markedsføring

Organisk markedsføring er de opslag, som du, dine kolleger og marketingafdelingen laver og lægger op på sociale medier. Det kan være alt fra statusopdateringer til delinger af materialer som blogindlæg, videoer, links til websites og så videre. Organisk markedsføring er også SEO-optimering af et website.

Paid markedsføring

Paid er betalt markedsføring, hvor man betaler en platform for at promovere et budskab – det kan være en annonce på fx facebook eller LinkedIn.

twoday

Hvad virker bedst – organisk eller paid?

Det findes der ikke noget entydigt svar på. Organisk markedsføring har den fordel, at de udover ikke at koste noget på annoncebudgettet i manges øjne er mere troværdige, da budskaberne kommer fra rigtige mennesker. Hvis du deler informativt og værdifuldt indhold, opbygger du troværdighed – og det er en vare, der er meget værd i en verden, hvor vi bombarderes med budskaber.

Organisk markedsføring har de ulemper, at det kræver tid, og så er det svært at måle effekten.

Paid har den altoverskyggende fordel, at annoncerne kan give hurtige resultater, fordi budskaberne kan målrettes helt bestemte målgrupper afhængig af platforme og kanaler.

Ulemperne er, at paid koster penge, og at mange er trætte af reklamebudskaber – og at et stigende antal mennesker installerer ad-blockers for at undgå annoncer.

Alt dette taler ind i det overordnede budskab: Vælg et mix, hvor organisk og paid markedsføring går hånd i hånd. Vi hjælper dig gerne.

Vil du vide mere?

Tag fat i Cecilie og få en snak om, hvordan twoday kan hjælpe dig med at lægge en annonceringsstrategi, der sikrer, at I bruger jeres annoncekroner på den rigtige måde og undgår at fare vild mellem platforme og kanaler.

Cecilie Høgedal Kjølhede

Strategic Business Developer
cecilie.kjolhede@twoday.com
+45 26 53 67 92