Skip to content

Gør kundeoplevelsen (mere) relevant

Med marketing automation kan du automatisere forskellige marketingdiscipliner, fx udsendelse af e-mails, chat, publicering på sociale medier m.m.  

E-mail marketing er og bliver en effektiv markedsføringskanal, og hvis du automatiserer dine mails, kan du få mere ud af din indsats ved at ramme dine modtagere med relevant indhold på det rigtige tidspunkt i deres købsrejse. 

Du får en automatiseret proces, der arbejder for din forretning på mange forskellige måder på én gang. Du sparer tid på at producere indhold og sætte mails op flere gange, og samtidig kan du tilpasse oplevelsen for kunderne. 

Gør kundeoplevelsen (mere) relevant

Varm dine leads op

Marketing automation er ikke mindst relevant for virksomheder, som sælger produkter eller ydelser, hvor der kan være en lang og kompleks proces forud for kundens køb, fx B2B-virksomheder. 

Nogle køb kan være undervejs i flere måneder eller endda år, og her kan automatiserede mailflows være det, der holder gløderne i gang og til sidst ender med at få bålet til at blusse op.

 

Med automatiserede mailflows 

  • bearbejder du dine leads, varmer dem op og gør dem købsmodne, mens du lærer dem bedre og bedre at kende. 
  • plejer du dine kunderelationer og giver dem de informationer, der er relevante for dem – og sparer dem for overflødig støj.  
  • sikrer du, at dit brand hele tiden er ’top of mind’ hos de mennesker, som har takket ja til at modtage mails fra dig. 

Automatisering giver salgsafdelingen bedre arbejdsvilkår

Marketing automation bidrager til din salgsproces på flere måder: 

1.

Dine automatiserede e-mails står for den indledende screening eller kvalificering af leads, så salgsafdelingen kun skal bruge ressourcer på at række ud til leads, der reelt er interesserede i at købe noget. 

2.

Dine workflows uddanner dine leads og hjælper dem med at afklare deres behov, så de, der rent faktisk kan bruge produktet, kommer længere ned i købstragten, mens de, der alligevel ikke kommer til at blive en kunde, bliver sorteret fra. 

3.

Du får et indblik i, hvor dine leads er i købsrejsen, fordi du kan se, hvornår og hvordan de interagerer med dine marketingbudskaber.  

Marketing automation gør dig til en bedre sælger og får din marketing-maskine til at arbejde, mens du bruger din energi på at skabe værdi andre steder i din forretning.

twoday-digital-experiences-marketing-automation
twoday

Hvordan ser et automatiseret e-mailflow ud?

Et e-mailflow kan se ud på mange måder, og der kan være flere indgangsvinkler. Du kan indsamle e-mailadresser gennem tilmeldinger til nyhedsbrev og ved downloads af forskellige slags gated content (e-bøger, webinarer, osv.).

De email-adresser, du indhenter, kan du sortere efter relevante kriterier, der giver mening for dig og din forretning, og herefter kan du opsætte flows baseret på denne sortering, således at du kan målrette kommunikationen.

Her kan du se et eksempel på et e-mail flow, der har til formål at købsmodne dem, der har hentet et specifikt white paper.

Du kan udbygge flowet med flere kriterier eller mails, alt efter hvad kontakten ellers har vist interesse for.

Brug lead scoring til at vurdere dine leads

En kontakts aktiviteter og interaktioner med dit website og dine mails bør registreres i en lead scoring-model. Lead scoring handler om at opsætte et pointsystem, som giver forskellige antal point for forskellige slags interaktioner.

Du bestemmer selv systemets opbygning, men det vigtige er, at leadets aktivitet bliver vurderet ud fra, hvor købsklar vedkommende er.

Besøg på sider, der indikerer kraftig købsinteresse – det kan være sider med priser, cases, kontaktoplysninger på sælgere eller download af en ROI-beregner – giver X point, mens besøg på bloggen, forsiden og andre mindre sælgende sider giver Y point.

På den måde hjælper dit marketing automation-system med til at sortere de besøgende på dit website, så sælgeren får en fornemmelse af, hvem der kunne være moden til at blive kontaktet.

Brug lead scoring til at vurdere dine leads

Sådan får du succes med marketing automation

Når du skal i gang med marketing automation, er det vigtigt, at du tænker helheden ind fra start. For at give den bedst mulige kundeoplevelse skal du være i stand til at sætte dig ind i dine modtageres sted - hvilket indhold har de brug for på hvilket tidspunkt?

Særligt hvis din forretning er kompleks, og købsrejsen er lang og snørklet, er det vigtigt, at du kan levere relevant indhold på det rette tidspunkt.

Du skal tænke strategisk og opsætte processer, der sikrer, at du rammer både etablerede leads og skaber mulighed for at få nye, som du kan bearbejde via automatiserede e-mails.

Marketing automation er ikke en disciplin, du kommer i mål med på et par timer. Det kræver klare målsætninger og processer, der sikrer, at dine flows og mails performer, og at din kommunikation bliver ved med at være relevant for dit publikum.

twoday

Vil du vide mere?

Tag fat i Bonnie, som hellere end gerne hjælper dig med at kigge på, hvordan du kan få et marketing automation-setup op at stå.

Bonnie Groth Frølund

Digital Forretningsudvikler
bonnie.frolund@twoday.com
+45 32 26 68 17