Wrist bliver styret af data, analyser og indsigter
Case: Wrist
Med en ny datastrategi er Wrist på rekordtid gået fra at være styret af traditionel rapportering til i langt højere grad at være drevet af indsigter fra data – med en moderne Azure cloud dataplatform som fundament.
Ny strategi baner vejen for succes
”Vi er kommet rigtig langt på meget kort tid. Også længere end man bare lige kunne forvente. Det kunne ikke være sket uden samarbejdet med twoday.”
Ordene kommer fra Birthe Boysen, Business Analysis Director hos Wrist, der ser tilbage på, hvad hun i samarbejde med hendes team, resten af organisationen og twoday har opnået i de 10 måneder, hun har været ansat til at gøre Wrist mere datadrevet.
Wrist, der er verdens førende ship supply-leverandør med 1600 ansatte, søsatte for lidt over et år siden en klar strategi om at blive en mere digitaliseret og datadrevet virksomhed. Som en del af den nye strategi hentede de nye chefer for henholdsvis IT og Business Analysis ind til at drive udviklingen. Og godt et år senere er de et godt bevis på, hvad en målrettet strategi, der bliver eksekveret på, kan gøre for en organisation på kort tid.
Data Assessment blev beslutningsgrundlaget for forretningen
Da Birthe Boysen trådte ind på hovedkontoret i Nørresundby, kunne hun se, at der var en høj grad af rapportering på historiske data med mange tal, tabeller og grafer. Her var Wrists klare mål at fokusere på Analytics og Insights, hvor de i stedet ville bruge data til at handle på fremadrettet.
Birthe havde behov for at få et overblik over det samlede datalandskab. Her fik hun twoday ind til at levere et Data Assessment, så hun kunne få en vurdering af, hvor organisationen stod.
For at finde frem til, hvilket datafundament Wrist stod på, foretog twoday en lang række interviews med udvalgte medarbejdere på tværs af afdelinger og lande. Det blev suppleret med tekniske deep dives ind i deres nuværende arkitektur.
På baggrund af analysen kom twoday med en række udfordringer ved det nuværende setup. Data Assessmentet endte ud i nogle konkrete anbefalinger til, hvor Wrist skulle sætte ind for at komme i mål med deres datastrategi. Blandt de vigtigste kan nævnes:
Etablering af en Azure cloud dataplatform og migrering af eksisterende on-premise Data Warehouses til skyen
Mere ”core BI” – Onboarding af ekstra ressourcer og øget fokus på BI-relaterede opgaver
Gør self-service muligt med central governance
Få allignet KPI’er og hav en samlet datasandhed på tværs af organisationen
"twodays Data Assessment blev beslutningsgrundlaget for, hvad der skulle ske. Vi brugte den til at se, hvordan vores as-is ser ud – både organisatorisk og teknisk – den forstod, hvor vi gerne ville hen, og den fortalte os, hvad der skulle til for at nå derhen. Den var guld værd, både som proces, men også som resultat."
Birthe Boysen, Business Analysis Director ved Wrist
Azure dataplatform blev co-built med twoday
I Wrists rejse mod at være drevet af Analytics og Insights var der behov for et solidt datafundament. Her var der brug for en platform, der var skalerbar, og som gjorde det muligt at arbejde med mere avancerede teknologier som predictive modelling og cognitive services.
Wrist valgte at gå med en Microsoft Azure cloud data-platform, som opfyldte alle deres behov. Implementeringen blev lavet ud fra en co-build approach, hvor twoday langsomt nedtrapper ressourcer og lader Wrist tage over.
Det gjorde, at Wrist gradvist fik opbygget de kompetencer, der skulle til, for at de kunne tage fuld ejerskab over cloud-platformen og fortsætte rejsen på egen hånd. Birthe Boysen var begejstret for samarbejdet.
”Samarbejdet om at bygge vores nye dataplatform lykkedes rigtig godt. Det var et professionelt samarbejde, en professionel proces, og der var ingen slinger i valsen. Vi har nået det, vi skulle, til den tid, vi skulle. Og vi har selv kunnet arbejde videre, efter vi gik i luften uden at bruge twoday,” siger hun og afslutter:
”Det er et af de mest velimplementerede projekter, jeg har været en del af. Og jeg har altså lavet projekter de sidste 25 år.”
En vigtig del af årsagen til den succesfulde implementering skyldtes, at Wrist valgte at opprioritere deres BI-ressourcer og ansætte ekstra medarbejdere i forbindelse med etableringen af den nye platform, som kunne løfte opgaven med at drive platformen fremadrettet.
Fremtiden er datadrevet
Wrist har lavet kvantespring på kort tid, når det kommer til at digitalisere forretningen og blive en virksomhed, der er drevet af data. Den store opgave for Birthe og hendes team er nu at få transformeret hele organisationen på tværs af lande og afdelinger, så medarbejderne bliver gearet til aktivt at bruge Analytics og Insights i deres dagligdag – et arbejde, de er godt i gang med.
Spørger du Birthe, hvor Wrist er henne datamæssigt om to år, lyder svaret prompte:
”Der er vi et sted, hvor vi lever og ånder data. Hvor alt, hvad vi gør, er med udgangspunkt i Analytics. Hvor vi aktivt bruger predictions hver dag. Og hvor data hjælper de enkelte medarbejdere til at blive endnu bedre i deres arbejde.”
Baseret på, hvor langt Wrist er nået på et år, virker det ikke som en urealistisk målsætning.
Om Wrist
Wrist er verdens førende skibsleverandør med 1600 ansatte og hovedkontor i Nørresundby. hvis et skib har brug for værktøj, stole, livveste eller proviant, så kan Wrist levere det. Positionen som verdens største er sket delvist gennem organisk vækst, men også af en række opkøb, siden virksomheden blev stiftet i 1955.