Employer branding-kampagne med stor organisk rækkevidde (og stolte mødre)
Udfordringen
Hvordan får du it-medarbejdere til at interesse sig for din virksomhed?
Den nordiske koncern Visma er blandt Europas førende software- og konsulenthuse. Derfor er de altid på jagt efter dygtige udviklere og it-konsulenter. Men der er kamp om de gode medarbejdere i it-branchen, og det kræver en ekstra indsats, hvis man vil skille sig ud fra mængden af jobopslag.
Visma Consulting (forretningsenhed i Visma-koncernen) kom derfor til os med et ønske om at øge opmærksomheden omkring deres arbejdsplads hos potentielle it-kandidater. De havde brug for at fortælle, at Visma Consulting ikke er hvilken som helst arbejdsplads – men en uhøjtidelig arbejdsplads, hvor en it-karriere ikke behøver at rime på en arbejdsuge på 60 timer.
Løsningen
En engagerende kampagne med humor og bløde værdier
Målet med kampagnen var at brande Visma Consulting som en attraktiv arbejdsplads – og som en affødt effekt at få flere ansøgere (både uopfordrede og opfordrede på konkrete jobopslag).
Vi udviklede en employer branding-kampagne, der med humor skulle skabe likeability og give medarbejderne lyst til at aktivere deres netværk og engagere sig som brandambassadører.
Omdrejningspunktet for kampagnen var tre brand-videoer, hvor flere af Visma Consultings medarbejderne og forældre medvirkede. Ideen var at få den uhøjtidelige tone frem og vise, at Visma Consulting er en menneskelig arbejdsplads, hvor der er rart at være.
Kampagnen var målrettet sociale medier og bestod ud over tre brandvideoer af annoncer og en job-landingsside, der sætter flere ord og billeder på Visma Consulting som arbejdsplads. Ud over kampagnen faciliterede vi en employer branding-workshop for ambassadør-medarbejdere hos Visma Consulting. Vi underviste medarbejderne i, hvordan man bedst skaber rækkevidde på sociale medier og kom med eksempler på tekster til opslag.
Resultater
+324.000
(organiske) eksponeringer
+36.000
(organiske) likes
+545
(organiske) kommentarer
+50
(organiske) delinger
Resultatet
Stor brandingsværdi og 132 relevante ansøgere
Employer branding-kampagnen har givet 324.000 organiske eksponeringer, 36.000 organiske likes, 545 organiske kommentarer og 50 organiske delinger. Alt sammen genereret af Visma Consulting-medarbejderne selv – ved at like, kommentere og dele videoer og annoncer i deres egne netværk. Det vidner om, at det er lykkes at skabe en kampagne, som har likeability for medarbejderne.
Kampagnen har desuden genereret 132 (relevante) ansøgninger. Det er markant flere ansøgere, end Visma Consulting har for vane at få. Det tyder på, at den uhøjtidelige og humoristiske tone har ramt plet i forhold til målgruppen.
Vil du vide mere?
Så har Christian og Potter meget på hjerte. Og de vil med glæde tage en snak med dig om, hvad du kan gøre for at tiltrække (og fastholde) dygtige talenter til din virksomhed.
Christian Søsted Poulsen
BU Director Digital Experiences
christian.s.poulsen@twoday.com
+45 32 26 68 50
Ib Potter
Online Marketing Chef
ib.potter@twoday.com
+45 32 26 68 02