Hundredvis af forsyningsvirksomheder får gavn af fremtidssikret dataplatform og Business Intelligence-løsning
Softværket
Med en ny, brugervenlig Business Intelligence-løsning fra twoday kan Softværkets kunder nu hurtigt benytte og skabe rapporter, der giver dem et bedre beslutningsgrundlag baseret på data.
Softværket er en dansk softwareleverandør, der leverer skræddersyede løsninger til mere end 400 danske forsyningsvirksomheder.
Softværket har siden grundlæggelsen i midten af 1980’erne opbygget en stor ekspertise indenfor udvikling, support, drift og vedligeholdelse af administrative og tekniske IT-løsninger til vand- og varmeforsyninger.
Blandt andet løsningen Forsyning|BI, en Business Intelligence-løsning, der giver forsyningsvirksomhederne mulighed for at skabe et bedre overblik over data og træffe bedre beslutninger.
”Vi har taget en strategisk beslutning om at flytte flest mulige af vores løsninger i cloud. Samtidig ønsker vi i videst muligt omfang at benytte Microsofts teknologier og standardløsninger. Derfor besluttede vi i foråret 2023, at vi ville forny vores Forsyning|BI-løsning, så den både blev cloudbaseret og mere brugervenlig,” fortæller Flemming Dahl, der er afdelingsleder for Business Intelligence hos Softværket.
Mere brugervenlig end en standardløsning
Selvom Softværket er et IT-udviklingshus, samarbejder virksomheden ofte med andre IT-virksomheder, når nye brancheløsninger skal udvikles.
Dette var også tilfældet i dette projekt, hvor Softværket foretog en vurdering af forskellige IT-partnere, og på den baggrund valgte at indgå et samarbejde med twoday om udvikling af en cloudbaseret Business Intelligence-løsning.
”Der var en række punkter, der var vigtige for os i udviklingen af løsningen i samarbejde med twoday. Først og fremmest var det vigtigt, at den nye BI-løsning var mere brugervenlig og hurtigere end tidligere, og så var det vigtigt for mig, at løsningen skulle være embedded,” forklarer Flemming Dahl.
Han pointerer, at dét at Business Intelligence-løsningen er embedded betyder, at Softværkets kunder blot skal logge ind i via Softværkets portal. Her bliver brugerne mødt af en række standardrapporter, som dækker de fleste forsyningsvirksomheders behov for effektiv rapportering. Har enkelte kunder behov for at skabe individuelle rapporter gøres det meget let i løsningen.
”Selvom jeg er stor fan af at benytte Microsofts Business Intelligence-løsning via PowerBI.com, så er jeg overbevist om, at vores embedded-løsning og den tilhørende portal, vi har skabt, er langt mere brugervenlig, end hvis vi havde skabt den som en standardløsning.”
twoday har også bygget en dataplatform til Softværket, hvor al data bliver indsamlet og analyseret. Det gør, at BI-løsningen kan trække data og udstille rapporterne efter brugernes behov. Desuden muliggør den nye dataplatform, at man kan sammenstille data fra de forskellige forbrugsmålere hos kunderne med tal fra Softværkets økonomisystem.
Han pointerer, at dét at Business Intelligence-løsningen er embedded betyder, at Softværkets kunder blot skal logge ind i via Softværkets portal. Her bliver brugerne mødt af en række standardrapporter, som dækker de fleste forsyningsvirksomheders behov for effektiv rapportering. Har enkelte kunder behov for at skabe individuelle rapporter gøres det meget let i løsningen.
”Selvom jeg er stor fan af at benytte Microsofts Business Intelligence-løsning via PowerBI.com, så er jeg overbevist om, at vores embedded-løsning og den tilhørende portal, vi har skabt, er langt mere brugervenlig, end hvis vi havde skabt den som en standardløsning.”
twoday har også bygget en dataplatform til Softværket, hvor al data bliver indsamlet og analyseret. Det gør, at BI-løsningen kan trække data og udstille rapporterne efter brugernes behov. Desuden muliggør den nye dataplatform, at man kan sammenstille data fra de forskellige forbrugsmålere hos kunderne med tal fra Softværkets økonomisystem.
Brugeren skal føle sig hjemme
Softværkets nye Business Intelligence-løsning giver de samme indsigter, som den tidligere løsning også leverede. Den helt store forskel er ifølge Flemming Dahl, at hele systemet er fremtidssikret, hurtigere og mere brugervenlig end tidligere.
”Udseendet af rapporterne er blevet ensrettet. Samlet set er jeg derfor meget tilfreds med resultatet, for tanken med det nye system har været, at man som bruger skal kunne føle sig hjemme, uanset om man ønsker at generere en økonomi- eller forbrugsrapport,” fortæller Flemming Dahl, der også fortæller, at Softværkets kunder har taget godt imod den nye løsning:
”Løsningen er så ny, at det ikke er alle vores kunder, der har taget den i brug. Men allerede nu er der flere, der har sagt, at de er glade for løsningen. Særligt fremhæves løsningens overskuelighed og brugervenlighed.”
Vidensdeling kommer kunderne til gode
Ifølge Flemming har en af twodays styrker været, at konsulenterne har viden og erfaring fra andre projekter, hvilket gør, at løsningerne kommer helt i mål.
”Den viden, som twodays konsulenter opnår på andre projekter kommer til gode hos os som kunder. F.eks. er det et meget stort arbejde, når man skal integrere Business Central med en dataplatform. Men i vores projekt er det gået smertefrit, fordi twoday genbruger viden og erfaringer fra andre projekter. Det er jo næsten andelstanken, som vi i en andelsvirksomhed sætter højt, og det kan jeg rigtig godt lide,” fortæller Flemming Dahl.
Vi taler samme sprog
Et af Softværkets ønsker til løsningen har været, at virksomheden selv kan overtage driften af løsningen, når den er færdigudviklet. Derfor har Flemming Dahl også arbejdet tæt sammen med twodays konsulenter.
”Jeg er særligt begejstret for, at det samarbejde vi har haft med twodays konsulenter faktisk er som at have en kollega ved hånden. Hvis jeg har spørgsmål, så skriver jeg til twoday, og de svarer med det samme. Desuden var det en glædelig overraskelse, at der fulgte et framework med twodays løsning. Det vil altså sige, at der bruges elementer under udviklingen, som er best practise hos twoday. Jo mere jeg har arbejdet med frameworket, jo mere begejstret er jeg blevet. Som kunde er det derfor også en fornøjelse, at uanset hvilken konsulent jeg taler med, så er de inde i frameworket, og vi kan tale samme sprog. Det er især en fordel, da jeg selv overtog projektet fra twoday,” afslutter Flemming Dahl.
"Den viden, som twodays konsulenter opnår på andre projekter kommer til gode hos os som kunder. F.eks. er det et meget stort arbejde, når man skal integrere Business Central med en dataplatform. Men i vores projekt er det gået smertefrit, fordi twoday genbruger viden og erfaringer fra andre projekter. Det er jo næsten andelstanken, som vi i en andelsvirksomhed sætter højt, og det kan jeg rigtig godt lide"
Flemming Dahl, afdelingsleder for Business Intelligence hos Softværket.