Skip to content

Farvel til dataøer og goddag til bedre overblik og mere automatisering

Sebra

Screenshot fra Sebras hjemmeside, som takket være PIM altid viser korrekt data på alle 3 sproglag

Hvem er Sebra?

Sebra er en dansk virksomhed, der producerer børneinteriør, som forhandles i forretninger og webshops som eksempelvis Babysam. Stilen er skandinavisk, og størstedelen af kollektionen er lavet af materialer som træ, uld, genbrugspapir og økologisk bomuld. Sebra er ikke mindst kendt for den ikoniske Sebra seng.

Behovet

Data er fundamentet under forretningen

Sleep, eat, play, care. Når det kommer til børn, er det de basale ting, der er i fokus. Og det samme gælder for en virksomhed som Sebra, der sælger mange af de produkter, der bruges af, til og omkring de kære små. På samme måde skal det basale fundament – nemlig data – være på plads, når Sebras marketingteam skal understøtte forretningen. Og her spiller PIM en afgørende rolle.

Mobilvisning af Sebras webshop - Sleep, eat, play, care
Mobilvisning af webshoppen hos Sebra, som producerer børneinteriør

Udfordringen

Fokus på sikkerhed og korrekt dokumentation

Med mere end 450 produkter skal Sebras marketingteam håndtere en hel masse produktinformation, tekster og et utal af billeder. Samtidig skal alle oplysninger håndteres i tre sproglag.

“Når det handler om produkter til børn, er sikkerheden naturligvis vores topprioritet. Og da der – helt naturligt – er krav om certificeringer og mærkninger, er det afgørende for os, at den korrekte dokumentation følger de rigtige produkter. Det har vi traditionelt brugt mange ressourcer på at sikre manuelt,” siger Kasper Boje Lyhne, CMO & CBDO i Sebra.

Den helt store udfordring har ifølge Kasper Boje Lyhne været, at data har ligget i såkaldte dataøer i forskellige systemer, Dropboxes og Excel-ark.

Det har betydet, at selvom vi har haft al relevant data i virksomheden, har vi ikke kunnet være sikre på, at den relevante viden er gået på tværs af organisationen. Og data, der ikke er tilgængelig eller kendt, har slet ikke den værdi, den burde have.

Kasper Boje Lyhne, CMO & CBDO, Sebra

Et fint, lyserødt værelse fyldt med Sebra møbler, bl.a. den ikoniske Sebra seng, som er hit hos mange

Løsningen

Automatiske processer udnytter data bedst muligt 

Sebra har en Navision-løsning, som i udgangspunktet ejer al data, samt Delogue PLM, men lige inden Kasper Boje Lyhne tiltrådte sin stilling, havde Sebra implementeret Dynamicweb PIM. PIM-systemets rolle er at sikre, at Kasper og hans team får den bedst mulige udnyttelse af data fra Navision og Delogue.

“Data har været delt mellem NAV og PLM, og vores PIM-system gør det muligt skabe ét fælles fundament for, hvor data skal bo og dirigeres hen i de relevante systemer. Vi bruger blandt andet PIM til at føde data til EasyCatalog plug-in’et i InDesign og vores datawarehouse, til at udarbejde masterdatalister til vores kunder og til at vaske data,” siger Kasper Boje Lyhne, der peger på automatiseringsmulighederne som en af de største gevinster ved at bruge PIM.

“Vores PIM-system er med til at sikre, at autoberigelserne kører automatisk. Altså at data bliver omsat til nye data, når visse betingelser er opfyldt. PIM ved, at produkt X er godkendt efter nogle bestemte sikkerhedsbestemmelser, og så kommer der automatisk det rigtige ikon på produktet i vores webshop, ligesom den rigtige tekst bliver tilføjet – på alle tre sprog. Det er noget, der sparer os for virkelig meget manuelt arbejde, og fordi vi stiller så store krav til sikkerhed og test, er det også vigtigt for os, at vi opfylder gældende regler, som vi sikrer med autoberigelser – så er det korrekt hver gang,” siger Kasper Boje Lyhne, der peger på endnu en fordel ved at arbejde med PIM.

En PIM-løsning, der har automatiseret og optimeret mange processer hos Sebra, hvilket betyder mere overblik og korrekt data - for både kunder og medarbejdere.
"Det øgede overblik er naturligvis afgørende i den daglige opgaveløsning, men det spiller faktisk også en rolle, når vi ansætter nye folk i marketingteamet. Det er nemt at danne sig overblik over de data, vi arbejder med – for eksempel billeder og produktfakta. Det overblik gør også, at vi kan styre, hvordan vores produkter vises i vores webshop, hvordan de sorteres og så videre. Vi har én fælles sandhed, som er tilgængelig for alle, så der er ingen usikkerhed."

Kasper Boje Lyhne, CMO & CBDO, Sebra

Et eksempel på nogle af de produkter, du finder i Sebras webshopløsning. Takket være PIM skal dataen kun opdateres ét sted, og så slår det igennem i alle relevante systemer.

Samarbejdet

Proaktivitet og god forretningsforståelse 

Sebra har samarbejdet med twoday i en lang årrække, men PIM-implementeringen var som nævnt netop afsluttet, da Kasper Boje Lyhne tiltrådte sin stilling. Hans primære kontaktperson i twoday er PIM and Master Data Specialist Michael Knudsen, og Kasper Boje Lyhne sætter stor pris på samarbejdet.

“Samarbejdet med twoday er temmelig godt. Michael er virkelig lydhør og forstår vores problematikker. Han har en rigtig god forretningsforståelse, og han er proaktiv, og det er værdsat hos en samarbejdspartner. Michael har en god forståelse for, hvornår noget bare skal fikses hurtigst muligt, og hvornår det er nødvendigt at dykke dybere ned i problemstillingen med det samme. Samtidig har han en virkelig god fornemmelse af, hvornår det giver mening at oplære os i selv at løse problemerne eller fejlfinde. Det sætter jeg stor pris på,” siger Kasper Boje Lyhne.

Pim-specialist Brian Mikkelsen

Vi kan også hjælpe dig 

Er du lige så vild med Sebras PIM-løsning, som vi er? Kunne du tænke dig en lignende løsning til din virksomhed, så tag gerne kontakt til os og lad os tage en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at få styr på jeres produktdata.

Brian Mikkelsen
CSO / E-handelsspecialist
+45 26 89 43 04
brian.mikkelsen@twoday.com