Skip to content

Matas skaber dybere kundeindsigt med ny dataplatform i skyen

Case: Matas

Med den nye dataplatform i Azure har Matas mulighed for at udnytte deres data til fulde i en smidig platform, hvor slutbrugere og leverandører kan få banebrydende indsigter i deres kunder.

case-matas-hero

Store dataambitioner

Matas har siden de blev stiftet i 1949 haft en fremtrædende rolle i danskernes hverdag. De sidste 12 år har de været på en stor digitaliseringsrejse, som startede med fødslen af Club Matas i 2010. I dag er Club Matas Danmarks mest succesfulde loyalitetsprogram med 1,7 millioner aktive medlemmer, som gennem data bidrager med værdifulde indsigter for Matas. Svimlende 75% af alt Matas’ salg er rettet mod en kendt kunde, og derfor står de i en helt unik position, hvor de kan skræddersy en unik datarejse for hver enkelt af deres kunder.

Matas’ online salg er derudover vækstet kraftigt over de sidste fire år. I dag udgør det 25% af deres omsætning. På samme tid er mængden og kompleksiteten af deres datakilder øget. Det gjorde, at Matas havde behov for en løsning, der kunne samle alle deres 40 databærende platforme i én samlet platform.

case-matas-butik

Visionen om en dataplatform i skyen

Indtil 2020 var Club Matas baseret på teknologier i et on-premise datacenter. Der kunne derfor gå op til 48 timer, før der kunne udvindes indsigter på baggrund af data. Det tekniske setup kunne ikke længere følge med forretningens udvikling. Dette affødte visionen om at bygge en dataplatform i skyen:

”Forretningsmæssigt blev vi mere og mere udfordrede på tid. Hvis vi skulle sikre vores teknologiske robusthed ift. teknologier fremadrettet og bygge endnu mere agile og spændende kunderejser, blev vi nødt til at kigge på cloud. Vi kunne ikke længere fortsætte en on-premise strategi, fordi værktøjerne, mulighederne og udviklingskræfterne ligger i skyen”, siger Thomas Grane, CIO i Matas.

Derfor rakte Matas ud til twoday, som de har arbejdet sammen med de sidste 10 år om andre dataløsninger. Sammen med twoday blev visionen for Matas’ nye dataplatform i skyen tegnet og bygget. 

Thomas Granes mål er, at dataplatformen skal understøtte en hvilken som helst kunderejse, som kommercielle mennesker kan drømme om: ”Dataplatformen er en del af den motorvej, som vi er ved at bygge. Mit fornemmeste job er at sikre, at data-vejen er asfalteret flere kilometer ude i horisonten, så ingen når at se vejens ende. Det kræver, at man løber hurtigt”, siger Thomas Grane. 

Matas’ nye dataplatform er bygget i Microsoft Azure. Det blev den, fordi platformen lever op til deres høje krav om processeringskraft og servicearkitektur, samtidig med at løsningen er fremtidssikret og skalerbar, fordi der konstant bliver udviklet på platformen. 

Matas Insights giver kundeindsigt i verdensklasse

Dataplatformen åbnede op for en helt unik mulighed for at bygge en smidig omnichannel-løsning til deres leverandører, hvor data fra både deres fysiske butikker, webshop samt Club Matas smelter sammen til en sømløs platform, hvor leverandørerne kan få banebrydende indsigt i kundeadfærden. Gennem de sidste 10 år har Matas solgt indsigter til deres leverandører, men med den nye dataplatform i skyen er det nu muligt at tage denne leverandørplatform til nye højder:

”Vi er blevet en kompleks digital forretning, hvor vi kan give vores leverandører en helt ny dybde af forståelse for deres kunder, som de ikke vil kunne finde andre steder”, siger Thomas Grane.

Den nye leverandørplatform, Matas Insights, er bygget i samarbejde med twoday. Med Matas Insights går Matas fra udelukkende at være en detailkæde til nu også at have et inhouse mediebureau.

”Matas Insights giver leverandørerne ydeevne og kundeindsigt i verdensklasse, der gør dem i stand til at træffe bedre og informerede beslutninger, så de investerer deres penge, hvor det giver mening”, fortæller Thomas Grane.

Matas Insights udstiller data fra tre – snart fire – forskellige dele af forretningen:

Business Performance

Komplet overblik over salget i Matas’ butikker og på Matas.dk

Campaign & Media Performance

Indsigt i leverandørernes kampagner hos Matas samt deres medieinvesteringer

Club Matas Insights

Omfattende indsigt i en leverandørs Club Matas-kunder, deres adfærd og profil

Digital Performance (Undervejs)

Indsigt i online salg, e-mail marketing samt SoMe-tiltag

Matas Insights giver dermed leverandørerne et 360-graders syn på deres kunders adfærd. Og fordi platformen er baseret på deres nye dataplatform, kan Matas Insights præsentere aktuelle indsigter, som visualiseres i lækre dynamiske rapporter i Power BI. Tilbagemeldingen har fra Matas’ leverandører været gennemgående positiv:

”Vores leverandører er meget begejstrede for det, de får præsenteret i den nye platform. De får en sjælden transparens og overblik i en relativ kompleks verden, som de ellers ikke kan komme i nærheden af. Det er enormt stærkt”, siger Thomas Grane.

10-årigt samarbejde skaber tryghed

Samarbejdet mellem Matas og twoday går mange år tilbage. Det gjorde Thomas Grane tryg i sit valg af leverandør:

”Jeg har kendt twoday længe, og de har altid formået at sende de helt rigtige konsulenter ud til os. Derfor var jeg tryg ved at give dem opgaven. Jeg leder altid efter leverandører, som er big enough to deliver but small enough to care. Og det imødekommer twoday. De har både muskelkræfterne, men er også ydmyge nok til at flytte barren for, hvad der er muligt”.

case-matas-thomas-grane

Vil du i gang med noget lignende? Her er Thomas Granes råd

  1.  Du skal have en topledelse, som vil det. Som tror på, at data kan gøre forskellen for virksomheden og vil investere i det.

  2.  Sørg for at have nogle interne dataarkitekter, så der sker en ordentlig forankring af viden i IT-afdelingen. Det kan ikke kun være leverandørdrevet.

  3.  Kunderejser, kunderejser, kunderejser. Gør dig klart, hvor i markedet du kan differentiere dig ved at bruge data, der gør kundens oplevelse nemmere og federe.

Om Matas

Matas-koncernen er et af Danmarks mest kendte og velrenommerede brands. Matas har eksisteret siden 1949 og var oprindeligt ejet af et netværk af selvstændige materialister. I dag er koncernen børsnoteret med godt 2.500 ansatte, hvor hovedparten er ansat i en af koncernens 263 Matas-butikker.

case-matas-butik-ude