Ny brand identitet bygger fremtiden på fortiden
Rart at vide, inden du læser videre
Tilbage i 1962 blev Herning Højskole grundlagt. Med fundamentet i den midtjyske muld bankede bygningen mod himlen som et kulturelt fyrtårn. Det var tider. Men tiderne skifter. Højskolen krammede farvel til det sidste elevhold i 2007, og i 2017 blev stedet købt af en lokal familiefond.
Ambitionen er at udvikle et kulturhotel, som et socialøkonomisk projekt, hvor mennesker mødes til koncerter, konferencer, debatter, fællesspisning og meget mere. Det hedder Højhuset. Her kommer vi ind i billedet, for hvordan fortæller man den historie?
Udfordringen
Byg en ny brand identitet fra bunden
Højhuset kom til os med en stolt historie, en ikonisk bygning, store ambitioner – og en hel del byggerod. Strategien var ved at blive udviklet og stedet ved at blive renoveret. Med andre ord var alt oppe i luften.
For at skabe en klar retning var det fundamentalt at finde ind til – ikke finde på – hvem, Højhuset er. Hvad gør stedet særligt? Hvad tror de på? Hvem er de for hvem?
Når fortid møder fremtid
Det blev tydeligt, at vores arbejde skulle favne Højhusets fortid som højskole og fremtid som kulturhotel. Som det ligger i højskolens DNA, vil stedet være noget for alle. Her skal summe af unge studerende, lokale børnefamilier og nysgerrige pensionister. Forretningsfolk skal have lyst til at nappe en overnatning og virksomheder skal lægge deres store konference eller møder i de unikke lokaler.
Udfordringen var derfor at skabe en distinkt brand identitet, med afsæt i fortid og fremtid, der appellerer til mange målgrupper i forskellige situationer.
Forpustet? Det var vi også. Og høje af begejstring.
Løsningen
Et brutalt design med respekt for historien
I Højhuset kan du være … Du ved, bare være. Lidt ligesom på Højskolen eller din favoritcafé. Du kan være nysgerrig eller tilbagelænet. Lyttende eller larmende. Og, ikke mindst, her kan du være dig selv – uanset om du er til koncert, debat, kunstudstilling eller, ja, du ved.
Indsigten er grundlaget for vores udvikling af Højhusets brand identitet. Med sætningen "Her kan du være", får Højhuset en fleksibel grundsætning, der kan tilpasses efter behov. Her kan du være X, Y og Z.
Det er et stærkt og letforståeligt løfte, som inviterer mennesker indenfor – ja, bare kom ind – og rummer deres forskellige følelser og oplevelser.
Vi freder formen
De inviterende budskaber smelter sammen med et, hvad skal vi sige, hårdt design. Den gamle højskole er et vartegn indenfor brutalistisk arkitektur, som er karakteriseret ved rene flader. Her er alt overflødigt skåret væk. Det samme gælder for den nye visuelle identitet.
Den ikoniske bygning er fredet. Derfor freder vi de stilistiske grundprinciper og bringer dem i spil i en nutidig udgave. Eksempelvis har vi udviklet logoet 1-til-1 med udgangspunkt i Højhusets ikoniske form. Det giver et enkelt og højtråbende design, der, sammen med det legende sprog, er tro mod stedets arkitektur og historie.
Det er et udtryk, der gør indtryk – på alt lige fra det nye website til den løbende annoncering.
Resultatet
Distink brand identitet skaber klar position i markedet
Højhuset kom til os med store ambitioner og et blankt stykke papir. I dag har de en brand identitet, der er styrende for al deres marketing og branding. De har et logo. Fonte, farver og et koncept, der favner og stikker ud. De har en skrivestil. Og selvfølgelig et helt nyt website.
Det er ingen hemmelighed, at det brutalistiske design deler vandene. Og godt for det. Du kan synes, designet er for meget, men du kan ikke ignorere det. Du må forholde dig til det. Tage stilling.
På den måde er den nye identitet billedet på Højhusets DNA og ambitioner. Stedet vil have mennesker, dig og mig, til at forholde sig til kulturen og det samfund, vi lever i.
Så hvad vil du? Måske en tur i Højhuset.
"twoday har været en fantastisk partner for os. De har lyttet, udfordret og eksekveret. De har et givet os en løsning, der viser, hvem vi er – og som vi er hamrende stolte over at vise frem. "
Maja Raabye Füchsel, Direktør, Højhuset
Vil du også stikke ud fra mængden?
Så tag fat i Bonnie. Hun vil meget gerne høre om dine udfordringer og ambitioner.
Bonnie Groth Frølund
Strategic Business Developer og Head of Marketing Consulting
+ 45 32 26 68 17
bonnie.frolund@twoday.com