Det digitale kørekort er første skridt i rækken af digitale id-beviser
Digitaliseringsstyrelsen
Det digitale kørekort er et banebrydende skridt mod at forenkle hverdagen for borgere i Danmark. Et tæt samarbejde mellem twoday og en række ministerier, styrelser og Rigspolitiet har gjort det muligt at fjerne endnu et plastikkort fra pungen og eliminere risikoen for at få en bøde for at glemme kørekortet.
Den offentlige sektor har i en årrække haft en strategi for, at alle borgere skal kunne betjene sig selv digitalt, når de er i kontakt med det offentlige, og i dag betjener langt over 90 % af befolkningen sig på denne måde. Med det digitale kørekort tager Digitaliseringsstyrelsen det første skridt på vejen mod digitale id-beviser.
Digitalisering af det offentlige Danmark
Da Digitaliseringsstyrelsen blev etableret i 2011, var formålet at skabe en enhed, der kunne arbejde for at digitalisere det offentlige Danmark. Derigennem at bidrage til at Finansministeriets mission om at styrke vækst, produktivitet og sikre effektivisering af den offentlige sektor.
Digitaliseringen af kørekortet er et godt eksempel på en løsning, hvis værdi gennem teknologi og data gør en praktisk forskel i hverdagen, og som gør mange ting nemmere for borgerne. Men da der er tale om en løsning, som i høj grad omhandler persondata, er datasikkerheden naturligvis det absolutte fokuspunkt.
Fuld fokus på sikkerhed
Det store fokus på sikkerhed afspejles blandt andet i, at borgeren både skal benytte NemID og pas for at oprette det digitale kørekort. Herudover arbejder Digitaliseringsstyrelsen med eksterne sikkerhedsbureauer for at være helt sikker på, at der ikke er sikkerhedshuller i applikationen.
Sikkerhedsaspektet har imidlertid ikke kun været et tema i udviklingsprocessen – det afspejles også i brugen af det digitale kørekort. Alle data er naturligvis krypterede, og billedet, der bliver benyttet på kørekortet, scanner borgeren selv ind fra den billedfil, der ligger i vedkommendes pas. Samtidig bliver billedet udelukkende lagret på borgerens egen telefon.
Agil proces har sikret en banebrydende løsning
Kørekortet er et af de første af sin slags i verdenen, og det er et meget ambitiøst projekt med flere interessenter, såsom Rigspolitiet, Færdselsstyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen, Justitsministeriet, Transport- og Boligministeriet og twoday, der vandt udbuddet under SKI.
Med så mange forskellige aktører i spil har det været altafgørende at kunne agere hurtigt og agilt, når noget har ændret sig.
"Langt de fleste borgere vil helst betjene sig selv via mobilen, da de altid har den ved hånden. Vi ser i mange af vores andre løsninger som fx digital post, at de fleste logger på via mobilen. Det digitale kørekort – og i øvrigt også det digitale sundhedskort, som siden er blevet udviklet og rullet ud til de danskere, der ønsker det – er en naturlig forlængelse af denne adfærd."
Adam Lebech, vicedirektør, Digitaliseringsstyrelsen
Resultater
Resultatet af samarbejdet er et lettilgængeligt og sikkert digitalt kørekort, som borgerne kan have liggende på telefonen og bruge som førerbevis såvel som id-bevis inden for landets grænser. Det digitale kørekort er et frivilligt supplement til det fysiske kørekort.
Efter et år havde 1,6 million borgere downloadet det digitale kørekort.
En brugertilfredshedsundersøgelse, som adfærdsanalysebureauet KL7 har foretaget på vegne af Digitaliseringsstyrelsen viser:
- 9 ud af 10 tilfældigt adspurgte danskere ved, at de kan få deres kørekort på mobilen.
- Danskerne er så glade for app-løsningen, at det ses med en tilfredshed på hele 86% for kørekort-appen.
- 9 ud af 10 danskere støtter op om, at det offentlige udvikler apps, der gør hverdagen nemmere.