Skip to content

Forbedret brugeroplevelse og automatiserede processer

Dansk Standard
dansk-standard-case-bygning

En ny webshop og en ombygget licensportal har løftet Dansk Standard til et nyt niveau.

Hvem er Dansk Standard?

Dansk Standard er Danmarks officielle standardiseringsorganisation, som sælger standarder, miljømærker, kurser og konsulentydelser. Dermed hjælper Dansk Standard med at skabe et mere effektivt og gennemsigtigt marked for brugere og virksomheder. Standarder definerer nemlig de grundlæggende spilleregler, der gør det nemmere at arbejde sammen og have tillid til hinanden.

Under Dansk Standard finder man også Miljømærkning Danmark, der varetager Svanemærket og EU-blomsten i Danmark samt datterselskabet ETA-Danmark, som udarbejder tekniske vurderinger og godkendelser indenfor byggevarer og -konstruktioner, vand- og afløbsinstallationer samt verifikation af miljøteknologier.

dansk-standard-case-website-forside

Udfordringen

Hvordan bygger du en digital løsning, der skaber overblik både eksternt og internt?

Sammenlægning af decentrale platforme, større grad ændringsparathed i organisationen, kortere time-to-market for nye digitale tiltag og en forbedret brugeroplevelse – ambitionerne fejlede intet hos Dansk Standard. Men hvordan skulle udfordringerne løses?

Med mere end 36.000 standarder i webshoppen og 250 forskellige udvalg inden for ni fagområder er der nok at holde styr på hos Dansk Standard – både for brugerne og for organisationens medarbejdere. Der var med andre ord ikke mangel på data; udfordringen var at bygge en digital løsning, der skabte overblik både for eksterne og interne brugere.

Vi har arbejdet sammen med Dansk Standard i mange år og har derfor et dybt kendskab til organisationens systemlandskab, og den tætte relation har naturligvis været en fordel gennem hele projektet. Eller rettere projekterne, for forløbet har haft flere forskellige fokuspunkter:

  • At sammenlægge to decentrale platforme
  • At sikre en ændringsparathed i organisationen og kortere time-to-market for nye digitale tiltag
  • At styrke positionen over for kunder ved at tilbyde en forbedret oplevelse og nye services
  • At tydeliggøre de fordele, der ligger i at være licens-kunde fremfor “bare” en almindelig webshop-kunde
  • At bygge et fundament for et lag af services, som kan aflaste ERP-systemet
  • At frigøre interne ressourcer ved at automatisere en række processer samt gøre kunderne mere selvbetjente

Behovet har dermed peget i to retninger: Ud mod kunderne i form af webshoppen, hvor man kan købe standarder, og indad mod medarbejderne, som skal håndtere utallige processer.

Vi leverer komplekse ydelser til vores kunder, så det er afgørende, at de møder en brugerflade, der skaber overblik. Det er vores ansvar, at webshoppen og licensportalen er brugervenlige, og her løfter twodays løsning brugeroplevelsen.


Torben Jansen
CFO, Dansk Standard

dansk-standard-case-mobiloptimeret-website-forside
dansk-standard-case-mobiloptimeret-website-shop

Løsningen

Ombygninger og nyt fundament

På samme måde, som udfordringen har haft mange facetter, indebærer løsningen en lang række konkrete tiltag i form af en ny udgave af webshoppen, en ny udgave af licensportalen og et nyt fundament for et lag af services, som kan aflaste det eksisterende ERP-system.

Webshop

Webshoppen er blevet ombygget, så det i dag er muligt at købe standarder og håndbøger enkeltvis. Webshoppen viser også relaterede og dermed potentielt relevante standarder, ligesom det er muligt at overvåge udvalgte standarder og blive notificeret, hvis der kommer nye versioner eller rettelser.

Licensportal

Licensportalen, som virksomheder bruger til at læse om og dele standarder, har fået en grundig makeover. Nu er det muligt at tagge standarder, skrive noter i standarder og søge blandt standarder med farvemarkeringer af de steder, hvor det søgte optræder.

Teknikken bag løsningen

Både webshoppens og licensportalens frontend er lavet som en headless Single Page Application (SPA) kodet i react. De forskellige Microservices taler sammen i et API-lag via GraphQL, og hermed kan ERP-systemet, MIS-systemet (et system for standarder), CRM-systemet og andre forretningssystemer kommunikere i en pace layered architecture-struktur.

Da ERP-systemet på sigt skal udskiftes, er alle funktionaliteter såsom ordrehåndtering, kurv-funktionalitet, prisberegning, login-in og så videre bygget i Microservices. Løsningen sikrer samtidig single sign-on.

dansk-standard-case-website-shop

Resultatet

Kortere time-to-market og bedre brugeroplevelse

Samlet set har processen gavnet Dansk Standard på flere fronter.

Udover det konkrete output i form af nye og opdaterede versioner af webshoppen og licensportalen har Dansk Standard sikret, at organisationen har en ændringsparathed og i fremtiden kan drage fordel af kortere time-to-market for nye digitale tiltag.

Med udgangspunkt i den såkaldte Malamud-dom fra EU-domstolen skal alle europæiske standardiseringsorganisationer tilbyde gratis adgang til adgang til fire specifikke standarder, og det er nu muligt at tilbyde for Dansk Standard, da data allerede findes på portalen – og det kræver kun en lille tilpasning at kunne vise disse, uden at man som bruger behøver at logge ind.

Desuden har Dansk Standard styrket sin position overfor kunderne ved at tilbyde en forbedret brugeroplevelse og nye services – blandt meget andet med en standard-historik, hvor man som bruger kan se, hvordan en standard har udviklet sig historisk, og hvornår den er blevet harmoniseret i forhold til lovgivning. Samtidig er det nu muligt at oprette noter i og sætte tags på forskellige standarder, og det er ligeledes muligt at uploade egne dokumenter. Dertil kommer single sign-on, som gør den adgangen nem og sikker for brugerne.

Vi har samarbejdet med twoday i mange år, for de forstår vores – og vores kunders – behov. Et godt samarbejde er forudsætningen for at skabe resultater, og den åbne og ærlige dialog er med til at skabe et samarbejdsklima, som vi sætter stor pris på.


Torben Jansen
CFO, Dansk Standard

Interne gevinster i Dansk Standard

Det er imidlertid ikke kun Dansk Standards kunder, der nyder godt af arbejdet. Organisationen høster frugterne af de nye systemer på en lang række områder – blandt andet som følge af, at kunderne i højere grad end før kan betjene sig selv samt automatiserede processer, der frigør ressourcer.

Det drejer sig eksempelvis om tilkøb og årsfaktureringer, som hidtil har været håndteret manuelt. Ved at genbruge ordreintegrationen, som vi allerede havde udviklet til webshoppen, i licensportalen, har vi automatiseret en arbejdsgang, og lige nu er vi i gang med at udvikle en årsfaktureringsmotor, som vil overflødiggøre en manuel proces. Desuden kan kunderne nu selv tilføje og fjerne standarder fra deres samling – noget, som hidtil har skullet håndteres manuelt af en Dansk Standard-medarbejder.

jacob-gammelby-stenhaug-twoday-digital-experiences

Hvordan kan vi hjælpe dig? 

Jacob hører gerne fra dig, hvis du står med en lignende udfordring. Han er altid nysgerrig på nye projekter. Også dit.

Jacob Gammelby Stenhaug
Client Director
+45 27 53 00 12
jacob.gammelby@twoday.com