En historisk rebranding
Arbejdet med Hedeselskabet og Dalgas, det tidligere HedeDanmark, handler om en forening med rødder tilbage i 1866, sammenlægningen af en knopskudt forretning, et strategisk navneskifte og en vision om at bygge en bæredygtig fremtid – med naturen som partner.
Velkommen til en historisk rebranding.
Brandarkitektur
Målgruppeanalyse
Brandstrategisk sparring
Navngivning
Brandidentitet Kernefortælling
Tone of voice
Location branding
Merchandise
Illustration
Brandguide
Go to market strategi
Hedeselskabet og HedeDanmark kom til os med en ny, fælles forretningsstrategi med visionen om at bygge en bæredygtig fremtid – med naturen som partner. Så hvad er udfordringen?
1. Svagt slægtsskab
Hedeselskabet er en medlemsdrevet forening med flere forretninger under sig, blandt andet HedeDanmark. Forening og forretning deler strategi, men den kommunikative kobling mellem de to var svag. Resultatet var et uforløst potentiale, hvor synergier ikke blev forløst.
2. Knopskudt forretning
Forretningen bestod af HedeDanmark og 12 mindre virksomheder. På papiret supplerede de hinanden, men i praksis var sammenhængen uigennemtænkt og samarbejdet udfordret. Den knopskudte forretning betød, at market impact ikke var stærkt nok, og at de interne ressourcer og budgetter blev spredt for tyndt ud til at indfri den nye forretningsstrategi.
3. Navneforvirring
Navnet HedeDanmark fastholdt virksomheden i en uhensigtsmæssig fortælling. For det første er de en milliardforretning med aktiviteter langt udover heden og den danske grænse. For det andet er navnet svært at udtale udenfor vort kongerige, hvilket udfordrede virksomhedens internationale vækstambitioner.
Løsningen
En ny forretningsstrategi, med én samlet position, indfrier ikke sig selv.
Derfor har vi hjulpet med at samle den knopskudte og komplekse forretning i ét brand og med et nyt navn, der kan favne hele forretningen, som har fået nyt navn: Dalgas – opkaldt efter én af Hedeselskabets grundlægere.
For at styrke slægtskabet mellem Hedeselskabet og Dalgas – forening og forretning – har vi udviklet én fælles brandidentitet. Brandidentiteten er inspireret af naturen og visionens fokus på at balancere produktivitet og biodiversitet, klima og økonomi, holdning og handling. Her forenes idealisme og pragmatisme.
Processen
Det er en stor beslutning af udvikle en ny brandidentitet – og det er en kæmpe beslutning at rydde op i brandarkitekturen og udvikle et nyt navn til forretningen.
Her mødes hjerteblod, DNA og strategiske overvejelser.
For at sikre den rette balance har vi arbejdet tæt sammen med Hedeselskabets og Dalgas’ ledelse og bestyrelse samt udvalgte nøglemedarbejdere på tværs af forening og forretning.
Den omfattende stakeholder management betyder, at holdninger og perspektiver er blevet afdækket grundigt og danner grundlag for arbejdet, men ikke mindst: Det sikrer, at der er bred opbakning til den nye brandstrategi- og identitet. Det er en god begyndelse.
“Det var en kæmpe beslutning at samle vores forretninger i ét nyt brand. Heldigvis havde vi twoday med fra start til slut, og de skabte tryghed og fremgang i processen. Lige fra det strategiske arbejde til udviklingen og eksekveringen af vores nye brandidentitet.”
Kristian Østerling Eriknauer,
Dir. Strategi, ESG & Marketing hos Dalgas
Resultatet
I dag har Hedeselskabet og Dalgas en one brand-strategi. Én visuel identitet og fortælling, der understøtter forretningsstrategien.
Arbejdet styrker positionen som den naturlige partner for ambitiøse organisationer, der vil have klaret dagens opgaver på en måde, der gør en positiv forskel i morgen. I skoven og på det åbne land. I byrummet, havet og de grønne arealer.
Står du en lignende situation?
Bonnie Groth Frølund
Strategic Business Developer og
Head of Marketing Consulting
+ 45 32 26 68 17
bonnie.frolund@twoday.com