Aarstiderne får unikt indblik i kundeloyaliteten
Aarstiderne
twodays Customer Churn Framework identificerer kunder, som er i fare for at blive inaktive
twodays Churn Framework spår om fremtiden og fortæller Aarstiderne, hvilke kunder der er i fare for at churne – med stor præcision
Aarstiderne har det seneste år kørt et strategisk projekt omkring kundeloyalitet under overskriften ”den bedste kundeoplevelse hver gang”. Målet var at gøre arbejdet med kundeloyalitet mere struktureret, men hvad skulle der til for at komme i mål?
”Vi lavede en liste med forskellige initiativer, og ét af dem var at få indblik i, hvilke kunder der er mest tilbøjelige til at churne,” forklarer chef for forretningsanalyse, Carsten Dreyer Christensen.
Efter dialog med twoday valgte Aarstiderne at deltage som pilotkunde på twodays framework, som ved hjælp af Machine Learning kan udpege kunder med risiko for at churne.
”Det lød som en win-win for begge parter,” fortæller Carsten Dreyer Christensen og fortsætter: ”twoday manglede en kunde med relevante data til projektet, og vi manglede et værktøj, som kunne hjælpe os videre med forbedringen af kundeloyaliteten.”
Inden arbejdet med udviklingen af selve modellen gik i gang, defineredes klare mål for f.eks., hvad modellen skulle gøre, niveauet for mulighed for at ændre i modellen, og hvor simpelt det kunne gøres.
Customer Churn Framework
Første udgave af modellen var baseret på 25 forskellige parametre, bl.a. transaktionsdata, markedsføringsdefinitioner, aktivitet på web og i app, kundeoplevelser fra supply chain samt grundlæggende stamdata. Alle disse data blev fodret ind i modellen – og allerede i første omgang kunne twodays model differentiere kunderne.
Med tiden er er modellen blevet udviklet og forfinet, så den nu arbejder med mere end 300 forskellige variabler. Og i takt med forbedringerne er præcisionen øget betragteligt.
Inden for få måneder, når modellens præcision er blevet endnu bedre, vil Aarstiderne for alvor benytte resultaterne til at højne kundeoplevelsen.
Gratis White Paper
Spot churn og fasthold de rigtige kunder med data og Marketing Science
Med white paperet får du:
- 27 sider spækket med den nyeste viden inden for Customer Churn – og hvad du kan gøre for at undgå det – skrevet af vores ekspert på området.
- Et detaljeret indblik i, hvordan Machine Learning nemt kan give indsigt i, hvad der driver churn, hver enkelt kundes værdi for din virksomhed, og sandsynligheden for at hun/han churner.
- En grundig gennemgang af, hvad du skal gøre for at forhindre churn – vi giver dig svar på, hvordan du kommer i gang, hvem du skal gå efter, og hvilke metoder du skal bruge.
"Modellen fortæller os nu med stor nøjagtighed, dels hvilke kunder der er i fare for at churne, dels hvilke den anser som sikre. Det kan selvfølgelig ikke redde verden, men potentialet for værdien af løsningen er meget høj!"
Carsten Dreyer Christensen, chef for forretningsanalyse, Aarstiderne
Om at være centrum i et pilotprojekt
Som tidligere nævnt er Aarstidernes løsning leveret som et pilotprojekt. Om det fortæller Carsten Dreyer Christensen:
”Det har været et rigtig godt og interessant forløb, som har været lærerigt for begge parter. twoday har lagt meget energi i projektet, og derfor står vi nu med en løsning, som virker og giver stor værdi for os.”
Carsten Dreyer Christensen påpeger også, at det har været vigtigt for projektet, at Aarstiderne har så meget og god data, som har været et godt udgangspunkt for løsningen.
Om det at være first mover siger Carsten Dreyer Christensen: ”Det er interessant, at Aarstiderne er blandt de første virksomheder, som benytter Machine Learning. Det er faktisk lidt sejt.”
Om Aarstiderne
Aarstiderne producerer og sælger økologiske fødevarer. Virksomheden er stiftet i 1999 af landmand Thomas Harttung og kok Søren Ejlersen.
Aarstiderne beskæftiger mere end 150 medarbejdere i Danmark og Sverige og havde i 2016 en omsætning på 566 mio. kr. og et overskud efter skat på 38 mio. kr.
Ca. 60.000 kunder i Danmark og Sverige nyder friske fødevarer fra Aarstiderne.