Ny dataplatform baner vej for Verdos digitaliseringsstrategi
Verdo
Verdo har i samarbejde med twoday udviklet en dataplatform, hvori al data på kortere sigt samles og behandles struktureret på tværs af den store energikoncern.
IT-løsning stod i vejen for fremtidens digitalisering
Siden Verdo blev grundlagt i 1874, har virksomheden været en del af danskernes hverdag. Først med drikkevand til borgerne i Randers til i dag at være en stor og formålsdrevet koncern, der driver og udvikler bæredygtigt kritisk infrastruktur til gavn for samfundet. En infrastruktur, der generer store mængder data, der kan konverteres til værdifulde indsigter for Verdo om deres energiproduktion og kundernes præferencer og forbrug.
Med så store mængder data er der brug for en struktureret tilgang til at indsamle, behandle og benytte data. Det har Verdo ikke tidligere haft. Ifølge Peter Nordahn, chef for Vand og Digital Forsyning i Verdo, var meget af deres data desuden låst hos forskellige leverandører, hvilket gav den kronjyske energivirksomhed udfordringer:
“Vi har oplevet, at vores data var låst til leverandørens løsning, hvilket betød, at vi ofte havde svært ved at benytte de data, som vi gerne ville. Desuden manglede vi som virksomhed en forenkling af vores systemstruktur, som kunne gøre det nemmere for os at få de rigtige data ind i den rette form og kvalitet. Derfor havde vi behov for én samlet løsning, som vi selv ejer, der kunne indsamle og indeholde al vores data.”
Ydermere fortæller Peter Nordahn om Verdos langsigtede strategi for at imødekomme kunders ønsker:
"Vi er på et konkurrencepræget marked, hvor vores kunder forventer den bedste service og mulighed for en høj grad af indsigt i deres forbrug. Det har vi ikke haft mulighed for at tilbyde hidtil med de løsninger, vi havde.”
For at kunne tilbyde den ønskede service til kunderne og behandle de store mængder data, fik twoday opgaven at bygge en dataplatform i skyen til Verdo. Den nye løsning sikrer, at data nu bliver indsamlet og behandlet struktureret og giver mulighed for, at Verdos systemer i højere grad kan tale sammen.
Vigtigt at flytte sig i takt med teknologilandskabet
Verdos dataplatform er bygget i Microsoft Azure. Det er der rigtig mange fordele ved. Eksempelvis er løsningen fremtidssikret og skalerbar, fordi der konstant bliver videreudviklet på Azure-platformen. Samtidig giver det mulighed for Verdo at tage mere avancerede analyseværktøjer i brug - som for eksempel AI og Machine Learning. Alt sammen takket være den nyeste teknologi ifølge Mads Kronborg Eriksen, Senior Client Engagement Manager i twoday:
“Dataplatformen er bygget i Azure, hvilket altid er ensbetydende med den nyeste og mest moderne teknologi. Det giver Verdo muligheden for at kunne inkludere alle de systemer, de har, og andre dele af Verdo. Derved kan de bruge data mere aktivt fremadrettet.”
Om det at implementere nyeste teknologi i Verdo siger Peter Nordahn:
“Hos Verdo har vi taget en strategisk beslutning om at blive mere digitaliserede. Derfor har vi fået udviklet og etableret en topmoderne dataplatform i skyen, fordi det er vigtigt, at vi flytter os i takt med, at teknologilandskabet flytter sig.”
Peter Nordahn påpeger også, at den nye løsning giver Verdo langt flere muligheder end tidligere, hvilket også kommer kunderne til gode:
”Tidligere har vi været afhængige af forskellige leverandørers løsninger, der ofte ikke kunne arbejde sammen med vores egne løsninger. Sådan er det ikke længere. Med twoday's dataplatform har vi nu mulighed for at få det maksimale ud af vores egne løsninger. Det betyder, at vi som virksomhed er mere effektive og er i stand til at imødekomme vores og kundernes behov for indsigter.”
Unik tilgang til samarbejde
Når man skal implementere en omfattende løsning, som den Verdo har fået, udvikler man et tæt samarbejde. Og samarbejdet har været fantastisk, fortæller Lone Majland, afdelingsleder for Digital Forsyning i Verdo.
“I Verdo er vi glade for samarbejdet med twoday og den viden, som deres projektleder og konsulenter har bidraget med. twoday arbejder ud fra en co-building-tilgang, hvor de udvikler løsningen sammen med kunden. Det har betydet, at mine kollegaer og jeg har opnået forståelse for opbygningen og driften af dataplatformen, og vores egne konsulenter har opbygget kompetencerne til selv at drive den. Det synes jeg er en fantastisk tilgang at have.“
I takt med, at Verdo i højere grad selv tager ansvaret for dataplatformen, vil twoday's involvering i projektet mindskes. Dog fortsætter samarbejdet om andre nye projekter - for Verdo er på en omfattende digitaliseringsrejse, og twoday er med hele vejen.
"I Verdo er vi glade for samarbejdet med twoday og den viden, som deres projektleder og konsulenter har bidraget med. twoday arbejder ud fra en co-building-tilgang, hvor de udvikler løsningen sammen med kunden. Det har betydet, at mine kollegaer og jeg har opnået forståelse for opbygningen og driften af dataplatformen, og vores egne konsulenter har opbygget kompetencerne til selv at drive den. Det synes jeg er en fantastisk tilgang at have."
Lone Majland, afdelingsleder for Digital Forsyning i Verdo
Hvem er Verdo?
Verdos historie begynder i 1874 og opstår som følge af samfundets behov for energi. Dengang leverede Verdo drikkevand til borgere på deres hjemegn - Randers. I takt med at behovene for energi steg, voksede Verdo sig større. I dag er Verdo en formålsdrevet virksomhed, som er ejet af forbrugerne. Missionen er at drive og udvikle bæredygtig kritisk infrastruktur til gavn for kunder og fremtidens samfund. På den måde lever de op til deres slogan: Vi er en del af din hverdag – hver dag.
Vil du videre mere om Verdo?