1. Loadhastighed
Loadhastighed bliver vigtigere og vigtigere i forhold til både brugeroplevelse og SEO. Hvor hurtigt et site loader, er nemlig afgørende for om brugeren bliver eller forlader sitet med det samme.
Du har formentlig selv oplevet det. Du besøger en hjemmeside, hvor siden loader langsomt, eller hakker når du scroller. Du bliver frustreret og utålmodig og lukker siden.
Hurtig er efterhånden ikke nok. Det skal være lynhurtigt for at give den bedste brugeroplevelse.
Loadhastigheden er altså alfa omega i forhold til, om du har et godt teknisk SEO-fundament. Vil du gerne have en høj placering i Google, er det en forudsætning at have en god loadhastighed.
Et site med en god loadhastighed vil desuden give færre bounces, flere konverteringer og mere tilfredse brugere.
Disse ting påvirker loadhastigheden
- Serverens hastighed og svartid
- Unødig kode og scripts
- Kode, der blokerer load af siden
- Billedstørrelser
Sådan måler du din websitehastighed
Når du skal måle loadhastigheden på dit website, anbefaler vi, at du bruger Pagespeed Insights eller GTMetrix. Det kan du kombinere med også at kigge på de faktiske målinger i Search Console.
Hvordan hastighedsoptimerer jeg mit website?
Det kommer an på, hvordan dit website er bygget. Hvis det kører på et velkendt CMS-system, findes der et utal af plugins til formålet.
Mange hastighedsoptimeringer foregår dog også på serverniveau. Derfor afhænger din server af, hvor hurtigt dit website kan blive.
2. Tilgængelighed
Din hjemmeside skal være tilgængelig for at sikre søgerobotternes adgang til siden.
Der må derfor ikke være blokeringer på hverken server, domæne eller på kodemæssigt niveau, som kan forhindre at Google kan finde og indeksere siderne.
Indeksering betyder, at søgemaskinerne gennemgår, kopierer og gemmer alt indhold og følger alle links på dit website.
Med andre ord skal søgemaskinerne kunne se det samme website, som dine besøgende ser.
Indeksering af dit website sker ikke automatisk. Den nemmeste måde at sikre indeksering af dit website, er ved at få et indgående link, der peger ind på dit website.
Du skal være opmærksom på om:
- Google kan finde alle relevante sider og produkter
- Google bliver blokeret i robots.txt
- Google bliver blokeret af noindex
- Google rammer 404-fejl (sider, der ikke kan findes)
- Google kan finde frem til alle sider via interne links
- Der ikke bruges teknik, som Google ikke kan crawle
- Side 2, 3 og 4 på dine produktlister kan findes og crawles af Google
Du kan prøve at lave en test ved at skrive denne kommando i Google: “site:www.ditdomænenavn.dk”. Finder den cirka det antal sider, du forventer?
Du kan også tage et kig i Search Console, for at se et mere præcist tal for indekserede sider. Her kan du se, om Google støder på nogle indekseringsfejl på dit website.
3. Navigationsstruktur
Din navigationsstruktur er ikke uvæsentlig i forhold til din synlighed i Google. Ligesom brugerne skal Google kunne navigere rundt på dit website og nemt kunne finde frem til dine vigtigste sider.
Links binder din hjemmeside sammen, og fortæller Google om blandt andet strukturen, dybden og vigtigheden af siden.
Derfor er det essentielt at en hjemmeside er bundet godt sammen, så værdien kan flyde rigtigt rundt. Og så Google kan se, hvilke sider der er de vigtigste.
Det gør du ved at have en flad og organiseret navigationsstruktur. På den måde undgår du også forældreløse sider (orphan sider), som er sider uden interne links.
Vigtige huskeregler:
- Link til dine vigtigste sider fra din hovedmenu
- Brug dine vigtige søgeord i navngivningen af menuen
- Gem ikke vigtige sider væk dybt i strukturen
- Overvej en mega menu, så du har plads til mange menupunkter
- Der skal kun være få klik fra forsiden til de vigtigste sider (max 1-2 klik)
- Bind dine sider sammen med links i indholdet
- Brug eventuelt en brødkrummesti
Bonus!
Google har for længst erklæret “Mobile First”. Det er derfor altafgørende at dit website er tilgængeligt og ikke mindst fungerer på mobile enheder. Både af hensyn til SEO og brugeroplevelsen.
Vi vil gå så langt som at sige, at det er vigtigere at dit website fungerer på mobil end på desktop.
Du skal altid sørge for at tjekke, om dit website ser rigtigt ud på en mobil og at din navigationsstruktur og menu virker, som det skal.
Indholdet skal helst være det samme på desktop og mobil. Du må i hvert fald ikke skjule indhold for mobilbrugere.
Designet bør være responsivt, se godt ud og fungere korrekt på alle enheder.
Vil du vide mere?
Så er det Potter, du skal have fat i. Han har arbejdet med SEO og markedsføring i mange år.
Bag sig har han et helt team af dygtige SEO-folk, der står klar til at hjælpe dig med at optimere dit website.
Ib Potter
Online Marketing Chef
+45 32 26 68 02
ib.potter@twoday.com