Mange data. Mere bøvl
Du ved alt for godt, hvor tungt det er at onboarde enorme mængder data i forskellige formater i dit PIM-system.
Nogle data – det kan være produktdata – passer til din virksomheds eksisterende systemer. Dem kalder vi strukturerede data, og dem kan vi godt lide.
Andre data er fra leverandørens side beskrevet anderledes, så de ikke passer til din struktur. Dem kalder vi ustrukturerede data – og de er en tidsrøver.
Resultatet kender du: Du bruger uanede mængder tid på manuelt at strukturere disse data, så de matcher din virksomheds behov.
Selvom dataene kan være af høj kvalitet, er de ofte beskrevet forskelligt af hver leverandør. Med AI kan du let strømline beskrivelser og onboarde data i dit PIM-system.
En hvid t-shirt kan have mange farver
Lad os tage et meget konkret eksempel.
Din virksomhed sælger t-shirts. Du har 50 leverandører, som sandsynligvis beskriver deres t-shirts på 50 forskellige måder.
En hvid t-shirt kan være beskrevet som hvid, knækket hvid, æggeskal og, ok, du forstår. Og pasformen? Den kan leverandører også beskrive på deres egen måde.
De mange ord og beskrivelser gør det svært at skabe en ensartet datastruktur – og så har vi slet ikke talt om mangelfulde eller fejlbehæftede data ...
Nye krav til masterdata. Kan du håndtere det?
I øjeblikket står danske virksomheder over for nye krav til masterdata såsom Emballage-direktivet, det digitale produktpas (DPP) og ESG-regnskabet.
En fællesnævner for disse opgaver er, at de alle kræver indsamling og strukturering af data fra mange forskellige kilder og i forskellige formater. Det er en enorm udfordring for dig, der er ansvarlig for leverandør- og masterdata. Her kan AI gøre en afgørende forskel.
Enter AI
Forestil dig en verden, hvor AI kan gøre alt det trivielle og tidskrævende arbejde for dig. Det behøver du ikke forestille dig – for det er muligt.
Med OpenAI's avancerede modeller kan du nemt hente data fra forskellige kilder – fx en PDF, en Excel-fil eller en hjemmeside – og få det struktureret præcis, som du ønsker det, direkte ind i dit PIM-system.
Det tager minutter - ikke dage
Med AI kan du normalisere og strukturere data med en hastighed, der overgår menneskelig kapacitet.
Et konkret eksempel: Du har modtaget en 800 siders PDF fra en leverandør, der skal gennemgås, og data skal overføres til dit PIM-system. Uden AI ville det tage dagevis af manuelt arbejde, men med AI kan du klare det på ... et par minutter.
Gå all in med Function Calling
Så hvordan virker og AI og PIM sammen? Det har vi holdt et (lidt nørdet) webinar om.
Én af pointerne fra webinaret er arbejdet med dét, der hedder Function Calling. Her beder du AI’en om at finde og strukturere bestemte produktdata, fx produktfarver eller pasform.
Dette betyder, at du hurtigt kan få en ensartet struktur på tværs af dine produkter, selvom dine data oprindeligt kommer i forskellige formater og beskrivelser.
Gør din CFO glad med AI og PIM
Med AI kan du normalisere data, så alt struktureres ensartet, præcis som du ønsker det i dit PIM-system. Det reducerer den manuelle arbejdsbyrde, mindsker fejl og sparer tid og penge. Det bliver både du og din CFO glad for.
Er du nysgerrig på, hvad AI kan gøre for dit PIM?
Det forstår vi godt. Vi har sammensat et effektivt forløb, der sikrer dig hurtige resultater. Men måske skulle vi lige starte med en snak?
Brian Mikkelsen
Strategisk forretningsudvikler & Head of PIM+45 26 89 43 04
brian.mikkelsen@twoday.com