Har du brug for hjælp til at komme i gang med HubSpot?
Se vores HubSpot quick-guide her.
Vi har undersøgt alle afkroge af HubSpot og nørdet os frem til de syv features, som vi slet ikke kan få nok af.
Læs med her, hvor vi løfter sløret for HubSpots gemte skatte – hvad end du er hærdet HubSpot-bruger, først i skrivende stund begyndt at bruge systemet eller bare nysgerrig på platformen.
#1 GDPR-funktion
EU-lovkrav og databehandleraftale lyder måske en smule langhåret. Ikke desto mindre er det vigtigt – både for dine brugeres sikkerhed og din virksomheds troværdighed.
Heldigvis kan du hurtigt aktivere en GDPR-funktion i HubSpot, der sikrer, at når en besøgende udfylder en formular, gemmes samtykket i CRM på kontakten. Det betyder, at du nemt kan dokumentere, at samtykket er blevet indhentet.
Du kan ligeledes nemt finde og slette data på den enkelte kontakt i CRM, hvis en person gør krav på sin ret til at få sin data slettet.
Ved at aktivere funktionen indgår du og HubSpot desuden en databehandleraftale. På den måde er du dækket ind, hvis Datatilsynet skulle komme og banke på din dør. Kan du omvendt ikke fremvise en databehandleraftale, kan det hurtigt blive et dyrt besøg.
Der er dog én hage ved at aktivere GDPR-funktionen. Når du aktiverer funktionen, vil det ændre den måde, du interagerer med dine brugere på, og der vil efterfølgende være lidt oprydningsarbejde.
Det ændrer dog ikke på, at det er alfa og omega, at funktionen er aktiv (for både din og dine brugeres skyld). Sørg derfor for, at du får et overblik over konsekvenserne, og begynd så din rejse mod et mere sikkert website.
#2 Cookies
Hvis du bruger CMS-delen af HubSpot og allerede har betalt spidsen af en jetjager for softwaren, kan du lige så godt få det maksimale ud af det.
I HubSpot kan du finde et værktøj (under Indstillinger), som du kan bruge til at scanne din hjemmeside for cookies samt opsætte cookie consent banner, så du på den måde kan indhente korrekt samtykke fra dine besøgende til brug af cookies – som det jo kræves af loven.
Der findes mange fine cookie-værktøjer, men ved at benytte HubSpots (som du allerede betaler for), vil du opnå en samhørighed mellem de forskelle værktøjer og softwares, som er implementeret i HubSpot.
#3 Chatbots
I HubSpot kan du finde hele tre forskellige chatbots.
Den første er en livechat, som har en integration til Slack og Teams, så hvis man som organisation bruger en af de to platforme, kan man chatte der.
Derudover har HubSpot en chatbot, Knowledge Base, som har en søgefunktion, som du kan bruge til at finde forskelligt indhold på din hjemmeside.
Sidst, men ikke mindst, har HubSpot en Concierge Bot (som vi især er begejstrede for). Forestil dig, at du sidder med et komplekst produkt og dermed en kompleks købsrejse. Til købsrejsen har du udarbejdet en meget dækkende side om produktet på dit website, som er opdelt i flere kapitler. Med hjælp fra denne tredje chatbot kan din bruger få et overblik over den store mængde information.
Når din bruger scroller sig igennem siden, kan chatbotten poppe op som en taleboble. Her vil den spørge brugeren, om hun forstår de ting, der præsenteres. Hvis ikke, er der hjælp at hente – man kan nemlig vælge at blive ringet op af en medarbejder, eller man kan få tilsendt et link til, hvor man kan finde mere information.
Chatbotten har flere fordele; når dine brugere giver dig feedback gennem botten, kan du i marketingsafdelingen se, hvad der fungerer på din hjemmeside.
Derudover er det en god mulighed for at have en finger med i spillet, når det kommer til at styre brugerrejsen.
#4 Dashboards
Præmissen for en velfungerende virksomhed er ofte, at der er gang i salget. Her har HubSpot nogle fede dashboards, som giver dig mulighed for at se, hvad der virker for netop din virksomhed.
Hos twoday Co3 afholder vi hvert år et event, der hedder B2B Dagen. Forud for begivenheden har vi en masse aktiviteter, der gerne skal høste kvalificerede mailadresser.
På vores dashboard kan vi se, hvor mange nye deltagere der kommer til B2B Dagen, og hvilken marketingkanal der har skubbet dem i retning af eventet. Altså kan vi på den måde holde overblik over, hvor vi skal lægge vores marketing- og annoncepenge.
Endnu en bonus er, at ledelse og salg kan følge med i dashboardet på deres telefon, hvis de downloader HubSpot app’en.
#5 Smart Content
Når du har hele dit CRM i HubSpot, så har du adgang til alle data. På den måde kan du målrette dit indhold til dine forskellige besøgende.
Har en bruger for eksempel vist interesse for HubSpot, så kan du på din hjemmeside eksponere vedkommende for lige præcis dét.
Du har altså mulighed for at indsætte og vise forskelligt indhold baseret på den data, du allerede har. HubSpot tilbyder dynamiske felter, som du selv kan personalisere, og featuren fungerer også på mails.
#6 Book et møde
Ved du godt, at du faktisk kan synkronisere din kalender med HubSpot? Og at det kun tager to klik? På den måde kan du give adgang til et mødebooking-værktøj.
Og bare rolig, folk kan ikke se, hvilke møder du har i kalenderen, men de kan se, hvornår din kalender er fri. Du kan dele kalenderen som URL eller oprette det som et modul på et website.
Når nogen booker dig til et møde, kommer der en indkaldelse på Teams eller Google Meet – alt efter hvad du har koblet på. Funktionen er tilgængelig for alle, der har HubSpot, og hvis man har HubSpot som CMS, kan man også integrere det på sin hjemmeside.
#7 Integrer din mail
Ligesom du kan integrere din kalender i HubSpot, kan du også integrere din mail. Det åbner op for en række forskellige funktioner; du kan både tracke e-mail-åbninger og få notifikationer, når nogen åbner din mail. Derudover kan du også logge mailen i CRM, så dine kollegaer kan se historikken på en given mailtråd.
Hvis du en dag skulle søge mod nye græsgange og stoppe på dit arbejde, kan dine kollegaer fortsætte samarbejdet med kunden, fordi al historik ligger i CRM på kontakten. Det eneste du skal være opmærksom på, er, at du på forhånd skal vide, hvilke mails du vil logge.
4 bonus features
Vi har haft svært ved at begrænse os, når det kommer til fede HubSpot funktioner. Derfor får du lige fire hurtige her på falderebet!
E-mail Health Tool
Din IP har et omdømme. Hvis du sender for mange spammails, eller hvis dine mails bouncer, vil det have en negativ indflydelse på din IP, og dine mails risikerer at ryge i folks spammappe. Derfor er det vigtigt at holde styr på dine mails ‘helbred’. Til det har HubSpot et dashboard, hvor du kan få indsigt i open rate, click through rate og bounce rate.
Data Privacy & Consent Analyze
Endnu et af HubSpots fede værktøjer er deres privacy-dashboard. Her kan du få det komplette overblik over antal af kontakter i en given portal; både de kontakter, som ikke åbner de mails, du sender, og de kontakter, som har været inde og afmelde jeres nyhedsbrev.
Du kan desuden få en oversigt over jeres juridiske grundlag for opbevaring af kontakter og deres data. På den måde kan du sikre, at du ikke opbevarer informationer, du ikke har lov til.
Security Center
Sikkerhed bør du aldrig gå ned på – især ikke når det kommer til sensitive informationer. Under indstillinger kan du finde en tab, der hedder Security, og når du klikker på den, lander du på et nyt dashboard. Her kan du danne dig et overblik over den generelle sikkerhed i portalen; både hvor mange af dine brugere, der har tofaktor-godkendelse slået til, hvor mange inaktive brugere du har, samt hvor mange inaktive private apps.
Hop på Beta-vognen
HubSpot vil gerne have dig med på deres betaer, og det kan gøres rigtig nemt. Du finder dem under portalens navn under Product Updates. Her er de inddelt i forskellige kategorier, hvor du så kan få et overblik over forskellige betaer. Vi synes, det er en god mulighed for at se, hvad der er på vej.
Hvis du har lyst til at fordybe dig endnu mere i HubSpot-universet, kan se vores HubSpot-webinar om samme emne her.
Vil du vide mere?
Har du spørgsmål til HubSpot, eller vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at få det maksimale ud af platformen, så tag en uforpligtende snak med Bonnie.
Bonnie Groth Frølund
Strategic Business Developer og Head of Marketing Consulting
+ 45 32 26 68 17
bonnie.frolund@twoday.com