Hvad tjener du i virkeligheden på dine kunder? Få svaret lige her.
Customer Lifetime Value (CLV) er en måling af fortjenesten på en kunde i løbet af hele forholdet mellem kunden og virksomheden.
CLV kan beregnes på hver enkelte kunde, men det er mere almindeligt at beregne en gennemsnitlig CLV for f.eks. et særligt markedssegment, en udvalgt målgruppe eller køberne af et bestemt produkt.
En præcis udregning af og ikke mindst indsigt i din virksomheds CLV er vigtig, fordi den er uhyre brugbar i forbindelse med beslutninger relateret til salg, marketing, kundesupport osv. Forbes kalder faktisk Customer Lifetime Value for “The Only Metric That Matters” i en artikel fra 2015.
CLV er f.eks. vigtig at kende, når marketingafdelingen skal afgøre, hvor meget virksomheden skal investere på at skaffe nye kunder. Denne investering skal selvfølgelig være lavere end CLV. Hvis du vil se nærmere på, hvor du skal satse dine marketingkroner, kan CLV på udvalgte målgrupper også være et godt værktøj.
Skridt for skridt – sådan beregner du Customer Lifetime Value
Der findes en del forskellige måder at beregne CLV, men her tager vi udgangspunkt i en relativ simpel model, som er udmærker sig ved at være hurtig og give et rimeligt præcist resultat.
Før du kan beregne din CLV, skal du bruge de gennemsnitlige værdier for:
- Hvad koster det at skaffe en ny kunde
- Hvor meget tjener du på en kunde om året
- Hvor mange procent af dine kunder, der forlader dig om året (Customer Churn)
Du kan nemt udregne den gennemsnitlige ”levetid” for en kunde, når du kender din Churn Rate. Med en Churn Rate på 25% er den gennemsnitlige ”levetid” for dine kunder f.eks. 4 år (1 / 0,25).
Nu skal du gange din gennemsnitlige ”levetid” for kunder med den gennemsnitlige årlige fortjeneste pr. kunde og til sidst fratrække det beløb, du bruger på at skaffe en ny kunde. Hvis det f.eks. koster dig 500 kr. at skaffe en ny kunde, og du i gennemsnit tjener 1000 kr. om året pr. kunde, er regnestykket: 4 år gange 1000 kr. pr. år minus 500 kr. hvilket giver en CLV på 3.500 kr.
Hvis det virker uoverskueligt, kan du prøve vores Customer Lifetime Value beregner eller downloade en Excel-fil, som indeholder både den simple og en mere avanceret model.
Som regnestykket viser, giver det god mening også at fokusere på at minimere Customer Churn og forbedre Customer Retention. Hvis du vil have inspiration til, hvordan du gør det, kan du læse vores indlæg Sådan kommer du fra Customer Churn til Customer Retention.
Download Customer Lifetime Value beregner her
Udfyld formularen - så får du adgang til at downloade vores Customer Lifetime Value beregner i Excel-format.