Hvordan kan du skabe værdi med Computer Vision?
Takket være skarpe fremskridt i både algoritmer, data og computerkraft har computere lært at se. Nu kan computerne ikke bare kende forskel på hunde og katte, men også om der er tale om en beagle eller en border collie. Og selv den hurtigste hundekender kan ikke hamle op med den hastighed og skala, som computere bringer til bordet. AI-drevet billedanalyse – også kendt som ”Computer Vision” – er ved at få en guldalder. Flere og flere virksomheder har fået øjnene op for det enorme potentiale, som Computer Vision kan udløse. Her får du et bud på tre overvejelser, der kan hjælpe med at kickstarte din fantasi.
Hvordan kan Computer Vision skabe værdi ud fra billeder?
Hvis man skærer Computer Vision-teknikker ind til benet, handler de om én ting: Hvad er der på billedet? Selvom det næsten lyder for simpelt, er der masser værdi at hente. Det kan være alt fra at finde ud af, om lungevæv indeholder en kræftsvulst til automatisk at tagge produktbilleder, så de er nemmere at søge frem på en webshop. Selv på meget komplicerede billeder af f.eks. et koncertpublikum, kan Computer Vision skabe orden i kaosset. Det kan hjælpe med at tælle antallet af deltagere og endda også finde frem til personernes køn og alder!
Hvor i organisationen er der billeder, der kan skabe værdi?
For at Computer Vision kan begynde at skabe værdi, kræver det først og fremmest noget at kigge på. Billedmateriale kan gemme sig alle mulige steder i organisationen. Måske har man en masse produktbilleder på en webshop? Eller billeder af fejlmeldte produkter indsendt af kunder? Billedmaterialet kan også sagtens være levende, som f.eks. video fra sikkerhedskameraer. På den måde kan man lettere spotte potentielle trusler uden at skulle se hundredvis af timers video igennem.
Hvor kan Computer Vision hjælpe med at generere data?
Måske har din organisation ikke et kæmpe lager af lettilgængelige og værdiskabende billeder. Heldigvis kan AI også komme til undsætning her. Ved hjælp af et kamera og en god ide, kan man komme i gang med at skabe værdifulde data. Man kunne f.eks. sætte et kamera op i butikken, der kunne bruges til at tælle kunder, der går ind og ud – den er meget mere nøjagtig end almindelige dørtællere. Eller et kamera, der holder øje med om alle produkterne på et produktionsbånd eller i en butik, lever op til kvalitetsstandarder.
Computer Vision kan også åbne op for en sand guldgrube af data: Internettet! Ud over søde kattevideoer indeholder internettet nemlig masser af muligheder for spændende billeddata. Men mængden af data kan godt være overvældende med over 67 millioner billeder uploadet om dagen… bare på Instagram! Med AI og Computer Vision som kuratorer bliver det hele mere overskueligt. Du kan f.eks. lave et system, der automatisk samler alle Facebook-opslag, hvor dit logo eller produkt indgår på billedet og analysere den reaktion, de får – også selvom det aldrig bliver nævnt i opslagets tekst.
Som du kan læse, så er Computer Vision et felt i rivende udvikling. Og det behøver ikke at være så svært – så hvad venter du på?