I dag opererer mange større virksomheder ofte med et IT-landskab fyldt med forskellige systemer. Tager vi udgangspunkt i en retail virksomhed, er der ofte brug for alt fra et ERP-system som Business Central til et PIM-system, en B2C-platform som Shopify og specialiserede lagerløsninger. Behovet for alle løsninger er der. Udfordringen kan dog opstå, hvis systemerne ikke taler sammen, hvilket resulterer i for mange manuelle processer og en ineffektiv og usikker datahåndtering.
Som enterprise-arkitekt har jeg haft fornøjelsen af at arbejde med virksomheder, der har taget afgørende skridt mod større effektivitet og bedre datakvalitet ved at implementere en samlet integrationsplatform. En måde, hvorpå dataudveksling på tværs af løsninger kan automatiseres. Selvom ERP-løsninger, som blandt andet Business Central, ofte har standardintegrationer til diverse standardplatforme, er det ikke altid, at disse integrationer dækker alle behov for alle typer virksomheder.
Jeg vil derfor gerne dele ud af mine erfaringer i forhold til fordelene ved at implementere en integrationsplatform.
Hvornår giver en integrationsplatform mening?
Forestil dig en retail virksomhed med en voksende webshop. Hver gang et produkt opdateres i PIM-systemet – fx et nyt billede eller en ændret pris – skal nogen manuelt opdatere informationen på webshoppen. Det kan fungere for en mindre virksomhed, men hvad sker der, når mange medarbejdere håndterer tusindvis af produkter og flere systemer, der hver især kræver de samme opdateringer?
Som eksemplet fremhæver, er systemlandskabet i en retail virksomhed ofte komplekst. Der er mange forskellige forretningsenheder, der alle har behov for at trække på den samme data. En integrationsplatform løser udfordringen ved at automatisere datadeling mellem systemerne. Dermed forbindes ERP, PIM, webshop og lagerstyringssystem, og de manuelle arbejdsbyrder reduceres markant.
For nogle virksomheder kan der opstå et yderligere behov for at implementere en letvægtsløsning til håndtering af masterdata. Denne løsning sikrer en central placering af data og forretningsregler, som flere systemer benytter, og kan kræve tilføjelse af nye dataentiteter og -attributter. En løsning, der bidrager til en mere effektiv optimering og præcis styring af processer på tværs af funktioner som produktudvikling, produktion, lager, salg, ordrebehandling og distribution.
Det er vigtigt at understrege, at en integrationsplatform ikke er en "one-size-fits-all" løsning. Som nævnt har fx Business Central ERP-løsningen allerede en række standardintegrationer, som nogle virksomheder kan drage fordel af. Men hvis jeres virksomhed opererer med mere komplekse behov, kan det være nødvendigt med en integrationsplatform, der håndterer de mange datakilder og sikre, at alting fungerer problemfrit. I en verden, hvor data er grundlaget for succes, kan den rette integrationsløsning være nøglen til at sikre effektivitet, skalérbarhed og bedre beslutningsgrundlag.
Fordelene ved en integrationsplatform
Overvejer I at implementere en integrationsplatform i jeres virksomhed?
Herunder præsenterer jeg fem centrale fordele ved en integrationsplatform, som jeg ofte fremhæver for IT-chefer og administrerende direktører. Hvis disse fordele er efterstræbelsesværdige for jeres virksomhed, er der god grund til at gøre noget ved jeres overvejelse.
1. Effektivitet og tidsbesparelse
En integrationsplatform eliminerer behovet for at indtaste de samme data i flere systemer. Når informationer ændres ét sted, bliver de automatisk opdateret på tværs af hele systemlandskabet. Dette sparer jer ikke blot for tid, men sikrer også at jeres data er konsistent overalt.
2. Forbedret datakvalitet
Når data opdateres manuelt i flere systemer, er det umuligt at undgå fejl. En forkert produktpris eller et manglende produkt på webshoppen kan hurtigt skabe problemer og brug af unødig tid. Med en integrationsplatform bliver alle ændringer synkroniseret automatisk, hvilket minimerer fejl og sikrer, at jeres data altid er korrekt og opdateret.
3. Bedre beslutningsgrundlag
Når jeres systemer er integrerede, har I adgang til data på tværs af forretningen i realtid. Dette giver jer et stærkt fundament for at træffe bedre og mere informerede beslutninger. Fx kan en integration mellem jeres lagerstyringssystem og webshop give et præcist billede af, hvilke varer der er på lager, og hvilke der er i restordre. En indsigt, der kan være afgørende i en verden, hvor kundernes forventninger til hurtig levering er høje.
4. Skalerbarhed
Mange virksomheder begynder i det små, men vokser hurtigt. Som IT-chef og CEO er det vigtigt at tænke langsigtet og sikre, at virksomhedens systemer kan følge med væksten, fx når I skal implementere et opkøb og håndtere flere datakilder. Med en integrationsplatform kan I nemt tilføje nye systemer eller opgradere eksisterende uden at skulle ændre hele infrastrukturen. Dette gør det lettere at vokse, uden I behøver at bekymre jer om, hvorvidt jeres systemer kan følge med.
5. Værdiforøgelse gennem masterdata
En integrationsplatform giver ikke kun mulighed for at forbinde eksisterende systemer, men kan også indgå effektivt i distribution af masterdata. Ofte synliggør integrationsarbejdet, at visse processer kan optimeres yderligere, hvis de yderligere informationer (data og forretningsregler) er tilgængelig for integrationsplatformen.
Her er det vigtigt at overveje, hvor data skal bo i systemlandskabet. Et det ikke hensigtsmæssigt at lægge ekstra data i eksisterende systemer, kan der etableres en letvægts masterdata management løsning, som opbevarer informationer, der er afkoblet fra øvrige systemer.
Anbefalinger til en god investering
Jeg har arbejdet med mange integrationsplatforme over årene, hvoraf nogle er forsvundet efter kun at have været i markedet få år. Derfor anbefaler jeg altid at vælge en integrationsplatform, som kommer fra en stor software/serviceleverandør, der har mange års track-record, og som leverer en løsning via en skalerbar PaaS tilgang. På den måde får jeres investering i integrationsplatformen en god risikoprofil og en sikker fremtid.
Derudover anbefaler jeg, at I går med en platform, der både understøtter en lowcode lignende tilgang samt en mere klassisk kode tilgang. På den måde er I sikret understøttelse af både enkle og meget komplekse integrationer undervejs i jeres digitale transformation.
Sluttelig anbefaler jeg, at komplekse integrationer, som kræver en klassisk kodetilgang, kodes i et bredt understøttet kodesprog som fx C#, så I undervejs kan skifte implementerings- og vedligeholdelsesleverandør, hvis det kræves.
Sådan skaber vi et godt fundament for integration af jeres systemer
Brug for en vurdering af jeres behov for en integrationsplatform?
Kontakt os, hvis du er nysgerrig på, om en integrationsplatform kan løse jeres data-udfordringer.