Digitaliseringen accelererer, men it-kompetencerne halter bagefter. Virksomheder bør se nærmere på, hvordan nyuddannede it-talenter kan være med til at lukke hullerne.
Digitaliseringen i Danmark buldrer afsted i en hastighed, som de færreste havde troet på for blot få år siden. En af årsagerne hertil er, at virksomhederne ved, at digitalisering, automatisering og nye teknologier kan give konkurrencemæssige fordele.
Og de offentlige institutioner ønsker den selv samme digitalisering, fordi det kan lette en stor del af medarbejdernes manuelle arbejdsgange, hvilket er nødvendigt i en tid med mangel på offentligt ansatte – især i sundhedssektoren.
Et andet sted, hvor der også er mangel på kompetencer, er blandt it-medarbejdere. Ifølge en EU-rapport fra 2023 vil vi i Danmark mangle op mod 200.000 it-medarbejdere i 2030.
Brancheorganisationen IT-Branchen påpeger også i flere rapporter, at den største udfordring for danske it-virksomheder er manglen på kompetencer. Det er et paradoks, når netop medarbejderne, der skal drive digitaliseringen og dermed lette arbejdet for andre, selv er en mangelvare.
Men det er ikke kun it-virksomheder, der leder efter talenter. Det gør stort set alle virksomheder og offentlige institutioner, der ønsker at blive mere digitaliserede. Og for at gøre udfordringen med manglen på talenter endnu større ved jeg, at mange virksomheder ikke ønsker at ansætte it-talenter, der kommer direkte fra skolebænken.
Uddan it-talenter selv
Så hvordan kommer vi kompetencemanglen til livs? Først og fremmest er der ingen tvivl om, at jeg gerne så, at der var politisk mandat til at optage endnu flere studerende på it-uddannelserne. Dog lader det til, at vi skal spejde langt efter flere it-studerende – tværtimod uddeler eksempelvis IT-Universitetet flere afslag på optagelse end nogensinde før.
Den politiske velvilje til at uddanne flere it-specialister er tilsyneladende ikke til stede. Men selvom man optog flere studerende “i morgen”, ville det ikke løse det akutte problem – der vil gå flere år, før vi kan høste frugterne. Danske virksomheder bliver derfor nødt til at tage skeen i egen hånd.
“Det giver sig selv, at de ikke er flyvefærdige it-konsulenter. Derimod kommer de med en nysgerrighed på at lære"
I min optik kunne én løsning være, at virksomheder i højere grad ansætter it-talenter direkte efter endt uddannelse. I stedet for at hige efter kandidater med flere års erfaring skal virksomhederne tro på, at sidemandsoplæring og vidensdeling har en kæmpe indvirkning på de unges udvikling som it-specialister.
I twoday har vi gennem mange år haft stor succes med at rekruttere de største talenter fra danske universiteter og selv uddanne dem. Det giver sig selv, at de ikke er flyvefærdige it-konsulenter. Derimod kommer de med en nysgerrighed på at lære, der er helt usædvanlig.
Jeg er af den overbevisning, at hvis virksomhederne giver talenterne mulighed for at omdanne teori til praksis, onboarder dem ordentligt og lærer dem, hvordan de agerer som en god it-konsulent, vil de blive et uvurderligt aktiv for enhver virksomhed.
Et andet mindset
En anden grund til, at jeg vil slå et slag for, at virksomheder kigger efter nyuddannede it-talenter, er, at en stor del af disse studerende er fra den såkaldte Generation Z. Det er betegnelsen for gruppen af de yngste medarbejdere, der i disse år indtager arbejdsmarkedet.
Måske kan de lære os andre nogle tricks, der kan hjælpe lidt på den akutte mangel på it-kompetencer i Danmark.
Selvom vi hører, at danske unge bliver kaldt curlingbørn, er det derimod min erfaring, at de kommer med et helt særligt mindset, hvor de påtager sig ansvar – også selvom de ikke er blevet bedt om det.
Eksempelvis fortalte en af vores kunder meget begejstret, at vores unge konsulent på eget initiativ havde fikset kundens fryser, imens konsulenten ventede på, at en computer blev opdateret.
Det virker måske lidt ligegyldigt, men mange andre konsulenter havde blot lænet sig tilbage i stolen og ventet på at kunne komme videre med arbejdsdagen.
Opdag potentialet
Desuden oplever vi, at Generation Z har en metodisk tilgang til udfordringerne. De tænker analytisk og ved, hvad forretningen har brug for.
Det betyder, at opgaverne ofte bliver løst hurtigere og mere effektivt end tidligere. Hvis vi andre lærer af Generation Z, kan vi måske blive bedre og mere effektive – og dermed bliver manglen på kompetencer lidt mindre.
Derfor er min opfordring til danske virksomheder: Giv de unge it-talenter en chance, når de kommer ud fra universiteterne.
I stedet for at se dem som uerfarne, så opdag, hvad de kan bidrage med af forandringskraft og nye kompetencer. Jeg har i hvert fald med selvsyn set, at de sagtens kan begå sig – også selvom de ikke har mange års erfaring.