Application Management går i sin enkelhed ud på at styre, udvikle og vedligeholde ens applikationer og kan håndteres gennem to processer: En strategisk og en operationel proces.
Den strategiske proces
Det vigtigste i den strategiske proces er at tjekke op på, om jeres IT-løsninger dækker forretningens behov, som kræver følgende overvejelser:
- Skab overblik over jeres samlede applikationer
- Vurdér hvilke applikationer, der er styret af jer og hvilke af leverandører
- Identificer overflødig eller manglende IT-understøttelse
- Beslut hvilke løsninger, der skal være standard, low code eller traditionel softwareudvikling, og om de skal køre onpremise eller i Cloud
- Tag stilling til hvilke applikationer der skal holdes internt, som kan afgøres, hvis I kan svare ja til følgende:
Har I selv kompetencerne?
Har I ressourcerne til opgaven? - Igangsæt tiltag, så gaps lukkes. Måske skal I have udviklet en ny applikation?
Har I en strategi for jeres Application Management i dag? Hvis ikke er det en god ide at komme i gang for at bibeholde jeres konkurrencesituation. Læs mere om muligheden for hjælp til gennemgang af jeres portefølje af applikationer →
Den operationelle proces
Den operationelle proces kræver derimod faste arbejdsgange for at varetage jeres applikationer dag-til-dag. Her ligger ofte arbejdsgange såsom:
- Kildekode og fejlretning
- Vedligeholdelse af jeres applikationer
- Håndtering af fejlmeldinger
- Videreudvikling af fx nye moduler til en eksisterende applikation
- Vedligeholdelse af dokumentation
- Opdatering af standardsoftware
Hvis ikke I har opsat processer for at varetage disse arbejdsgange, er det en god ide at komme i gang, så I sikrer, at jeres applikationer ikke går hen og bliver forældede. Læs om muligheden for at få vedligeholdt jeres applikationer af en ekstern partner →